Idearté wint hr-award

24 november 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Voka
Idearté wint hr-award

Communicatiebureau Idearté won de hr-award van Voka-KvK Limburg. “Nog niet zo heel lang geleden trok je mensen aan met een riant loon en een mooie bedrijfswagen. Maar vandaag trek je op die manier niet meer de juiste mensen aan en en kan je ze zeker niet houden,” zo motiveert Johann Leten. Volgens de gedelegeerd bestuurder van Voka-Kvk Limburg bewijst Idearté dat het ook anders kan.”

“Werkgeluk en duurzame inzetbaarheid, het lijkt zo vanzelfsprekend, maar in de praktijk is het een alsmaar moeilijker en uitdagender opdracht”, oordeelt jurylid Annelies Bakos van Human Engagement Experts Annelies & Co. “Het is maatwerk.” Wel zijn er inspirerende voorbeelden van organisaties, zoals winnaar Idearté en de andere finalisten, met name bouwbedrijf Democo Group, verzekeraar Ethias en de Stad Genk, voor de Voka HR Award 2021.

De werkgever als club

“Idearté wil geen werkgever zijn, maar een club”, zo ziet juryvoorzitter Ann Verlinden uit. “Bij het Truiense communicatiebureau zijn medewerkers niet aan de slag omdat het moet, maar omdat ze bewust tijd willen doorbrengen bij de club. En de belangrijkste regel van een club is dat mensen kiezen wanneer ze er tijd willen doorbrengen en dat ze dat doen waar ze blij van worden. Dat vereist een ongelooflijke flexibiliteit, die enkel mogelijk is zolang ze van twee richtingen komt.

“We zijn heel fier met deze bekroning”, vertelt Bert Stas (zaakvoerder Idearté) in een eerste reactie. "Idearté treedt naar buiten als 'creatiefste communicatieclub’, dus die creativiteit verweven we ook doorheen ons hr-beleid. Als kmo met 16 medewerkers willen we zo een bron van inspiratie zijn voor andere Limburgse kmo’s: ja, je kan je ook zonder grote budgetten of enorme hr-diensten tot een aantrekkelijke werkgever ontpoppen." Op de foto ziet u naast Bert Stas ook nog medezaakvoerder Aline Ghys.

Toekomstige klanten in de jury

“Idearté heeft een vlakke organisatiestructuur, de zaakvoerders zitten mee op de werkvloer en iedereen is aanspreekbaar. Directe collega’s worden steeds betrokken in het aanwervingsproces. Om een nieuwe communicatieadviseur aan te werven, beslissen de huidige communicatieadviseurs mee.” In de laatste fase van het sollicitatieproces voeren kandidaten een praktische test uit met één van de toekomstige klanten mee in de jury. Zo test Idearté de persoonlijke klik tussen medewerkers en de klanten waar ze vaak mee moeten samenwerken.

Schilderen met Bob Ross

Ook de teambuildings bij Idearté liggen mijlenver verwijderd van een paintballsessie. “Onze teambuildings organiseerden we tijdens de lockdown gewoon digitaal”, zegt zaakvoeder Bert Stas. “Zo was er bijvoorbeeld de Bob Ross-schildersessie. Elke medewerker kon zich samen met de familieleden inschrijven voor de activiteit. Vervolgens bracht onze koerier een schilder- en apero-pakket aan huis. Om 18u.00 logden we allemaal in en startten we onze online schildersessie. Iedereen zat dus thuis achter het schilderdoek, maar was toch verbonden en kon ervaringen delen.”

Workation in Estapona

En in 2021 ging het communicatiebureau met het hele team voor de coronacrisis op workation. “Onze oprichtster Patricia Robinne heeft een appartement in Estepona”, vertelt medezaakvoerder Aline Ghys (30). “Zij werkt wel vaker daar tijdens schoolvakanties. Zo ontstond het idee om eens met het hele team naar daar te trekken.”

En dus trok het zestienkoppige team in mei 2019 naar Estepona op kosten van het bedrijf voor drie dagen en twee nachten naar het appartement van Patricia. “'s Morgens werkte iedereen op het terras. In de namiddag trokken we dan naar het strand voor een brainstorm. En om vijf uur was het tijd voor cocktails. Nadien werd er soms nog een stapje in de wereld gezet.”