Privacyverklaring

Klikipedia: van structurele schaarste op de arbeidsmarkt naar “Ikeanisering” van de maatschappij

8 mei 2024
Tekst
Frank Vander Sijpe
Beeld
Securex

De arbeidsmarkt heeft te weinig beschikbare mensen om de tienduizenden vacatures binnen een aanvaardbare doorlooptijd te vullen. Bijkomende investeringen in employer branding of het aanbod van hogere startlonen zijn pleisters op een houten been. Ze zorgen hooguit voor een verschuiving van tekorten naar andere sectoren of regio’s, maar bieden vanuit macro-economisch perspectief geen oplossing.

Bijgevolg klikken sectoren en bedrijven, als deelnemers aan de rubriek “Klikipedia” van het VRT-programma “Iedereen Beroemd”, naarstig door op zoek naar creatieve oplossingen om het met minder mensen te kunnen doen. Uiteindelijk belanden ze bij de doe-het-zelf-strategie van Ikea: laat de klanten zelf de dingen doen.

Ikeanisering

We zien alvast de eerste symptomen van die “Ikeanisering: sluiten van loketten, beperken van openingsuren en -dagen, afschaffen van geldautomaten en automatiseren van portaalsites. Op websites vind je geen telefoonnummers meer. De klant? Die belandt steeds vaker in een soort onpersoonlijk selfservicevacuüm, zonder enig alternatief.

Of dit een goede evolutie is, blijft een open vraag. Voor de jongste generatie, de zogenaamde digital natives, stelt dit weinig of geen problemen. Zij zijn hiermee opgegroeid en vertrouwd. Maar wat met de progressief vergrijzende samenleving? Een gemiddeld welgestelde groep mensen verwacht service en menselijk contact en is zelfs bereid is om hiervoor te betalen.

Nieuwe recepten voor groei

Oplossingen voor de structurele schaarste op de arbeidsmarkt zullen voor bedrijven niet eenduidig zijn. Recepten die vroeger effectief bleken, werken vandaag de dag niet meer. Het is hoog tijd dat organisaties hun huiswerk maken om continuïteit en groei te kunnen waarborgen. De ingrediënten van deze nieuwe recepten omvatten onder meer:

· het overwegen van arbeidsbesparende maatregelen

· inschakelen van slimme technologie

· implementeren van maatwerk

· herbekijken van de werkorganisatie

· maken van intelligente keuzes omtrent wat ze wel en niet meer zullen aanbieden.

Diversiteit en inclusie

De oplossingen verschillen per activiteit, regio en profielen. Het zullen dus meerledige oplossingen zijn, aangepast aan de context. Belangrijk is te streven naar een balans die rekening houdt met het kritisch evenwicht tussen de diverse klantenprofielen en hun verwachtingen. Want ongetwijfeld biedt deze nakende dehumaniseringsgolf ook kansen voor de creatie van een competitief voordeel.

Vergeet als bedrijf niet dat een deel van je klanten deze evolutie niet kan, en misschien ook niet meer wil volgen. Bied hen een verdedigbaar alternatief aan, zelfs al is dat duurder dan het standaard dienstverleningspakket. Aandacht voor diversiteit én inclusie is ook hier van toepassing!

Gastauteur: Frank Vander SijpeDirector HR Trends & Insights bij Securex