Ik neem je mee naar de zomer van 1993. Bekend om zijn extreem warme en droge Belgische zomer. Ik zie mezelf staan in het midden van het stadsplein op een broeierige zaterdagmiddag. Een bende uitgelaten kinderen van negen tot veertien jaar, opgedeeld in groepjes. Een oranje sjaaltje om de hals en enthousiast over de ontdekkingen van die dag.
Ik nam deel aan de Roefeldag. Tijdens die dag leren kinderen verschillende beroepen kennen. Dat doen ze door een kijkje te nemen achter de schermen van bedrijven, organisaties of zelfstandigen. Op een speelse en educatieve manier maken ze kennis met beroepen en werkomgevingen.
Ik opende tijdens de Roefeldag onbekende deuren. Enkele decennia later haal ik me die dag haarscherp voor de geest. Ik herinner me dat we aan de slag gingen in een frituur, bij de bakker, maar ook in het woonzorgcentrum en een boekhoudkantoor. We hielpen mee in een supermarkt en gingen langs bij de stadsdiensten.
Wat een fantastische manier om kinderen een beter begrip van verschillende beroepen bij te brengen en zo hun interesses en talenten te ontdekken.
Intussen realiseert ik me als creatieve generalist dat het geen toeval is dat mijn 10-jarige zelve zo enthousiast was om al die verschillende beroepen op één dag te leren kennen. Ik bedenk me meermaals hoe waardevol zo’n Roefeldag wel zou kunnen zijn voor studenten, maar ook voor zowel beginnende als ervaren professionals.
Het lijkt alsof er een taboe rust op experimenteren. Een dag meedraaien in een nieuwe omgeving biedt meer inzicht dan mondelinge toelichtingen, mooie bedrijfsfilmpjes en getuigenissen. Een toekomstige werkgever ervaart het vaak als een te zware opgave, wanneer een sollicitant wil kennismaken met potentiële collega's of vrijwillig een dagje wil meewerken.
Ook binnen de eigen organisatie zijn er vaak noden van medewerkers om de interne jobmogelijkheden en collega’s te leren kennen. Ronkende functietitels zijn vaak complex en zeggen weinig over wat een job echt inhoudt. Hoe ziet een dag of week in die functie eruit? Gesprekken met rekruteerders, leidinggevenden en collega’s scheppen een beeld. Een ervaring blijft echter de beste leermeester. Je ervaart de mogelijke match sterker door actief deel te nemen en te beleven, dan er alleen over te praten.
De voordelen verbonden aan het ervaren van de baan van een collega? Je verbreedt je horizon voor een of enkele dagen. Je versterkt je waardering voor de functie van een ander wanneer je in diens schoenen staat. Het bevordert de wederzijdse erkenning en stimuleert positieve dynamieken tussen verschillende teams. Het is natuurlijk ook een ideale kans op loopbaanontwikkeling. En het is logisch dat het intern verkennen van andere functies en afdelingen positief bijdraagt aan de retentie. Ik vond het onlangs jammer toen er een collega met veel potentieel zich liet verleiden om het gras aan de overkant op te zoeken, omdat zij de mogelijkheden binnen onze eigen bedrijfstuin onvoldoende kende.
Als we goede afspraken maken, wat altijd een voorwaarde is voor succes, dan wegen de voordelen van zo’n professionele Roefeldag voor mij absoluut op tegen de tijd die het kost om deze op te zetten. We kennen allemaal de tijd en het budget om een nieuwe collega te zoeken die helemaal aansluit bij zowel functie als organisatie. Naast retentie is er een scala aan goede redenen om dit eenvoudige concept zijn weg te laten vinden naar de arbeidsmarkt. Een mens zou voor minder enthousiast worden bij de gedachte aan hoeveel loopbaanvragen we zo helpen beantwoorden!
Gastauteur: Katia De Coster, Organizational Development & Leadership Manager bij Delhaize Belgium.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.