Ruim zes op de tien Belgen zijn enthousiast over hun werk. Hun werktevredenheid geven ze gemiddeld een 6,8 op 10. Die score stijgt naarmate ze zichzelf kunnen zijn in hun job. Dit blijkt uit onderzoek van Tempo-Team in samenwerking met professor Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven.
Belgen zijn best enthousiast over hun werk. De verklaring voor dat enthousiasme? Zichzelf kunnen zijn in de job (69 procent) en de job goed onder de knie hebben (86 procent). Een zinvolle job hebben, speelt ook een rol in de werkmotivatie. Bijna twee op de drie Belgen (64 procent) hebben het gevoel dat hun job een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
“Positief bijdragen aan de samenleving en groeien als persoon zijn belangrijke intrinsieke waarden”, zegt professor Van den Broeck. “Ze staan lijnrecht tegenover extrinsieke of meer materialistische waarden, zoals geld, macht en status. Wie op het extrinsieke focust, is vaak meer met zichzelf bezig en met hoe anderen hem zien. Wie een job vanuit intrinsieke waarden kiest, maakt zich doorgaans minder zorgen over status en geld en voelt zich daarom vaak beter in zijn vel.”
Slechts 13 procent zegt geen zinvolle job te hebben. Opmerkelijk: hogeropgeleiden vinden vaker dat hun job bijdraagt aan de samenleving. “Jammer”, vindt professor Van den Broeck. “Ook lagergeschoolden dragen veel bij aan de maatschappij. Denk aan de bouwvakker die een warme thuis bouwt, de huishoudhulp die anderen ontzorgt of de kinderverzorgster die helpt met de opvoeding van kinderen.”
Gemiddeld geven Belgen 7,1 op 10 aan hun werk. Aspecten als werkzekerheid, jobinhoud, collega’s en work-lifebalans scoren minstens even hoog. De leidinggevenden en ontplooi- en/of doorgroeikansen krijgen een voldoende.
Scores voor de job:
Het onderzoek toont aan dat het hebben van zinvol werk én jezelf kunnen zijn in je job, in grote mate bepaalt hoe tevreden iemand is over zijn of haar werk. Het heeft ook een impact op het werkplezier. Wie het gevoel heeft dat zijn job positief bijdraagt aan de maatschappij en zichzelf kan zijn, scoort op deze twee aspecten minstens een 7 op 10.
“Leidinggevenden kunnen dit gevoel van ‘zinvol werk doen’ versterken door hun werknemers te laten zien dat wat ze doen belangrijk is én geapprecieerd wordt”, zegt Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team. “Ze moeten voelen dat ze een onmisbare schakel zijn in een groter geheel. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door positieve feedback van klanten te delen met hun team.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.