Privacyverklaring

Humor, de superkracht op het werk

19 augustus 2024
Tekst
Marc Benninger (HR Today)
Beeld
Vanessa Marcié by Laurent Carré/Divergence

Passende humor op de werkvloer is tegenwoordig hot. Vanessa Marcié, coach, spreker, stand-upcomedian en auteur, vertelt ons waarom een gezonde dosis humor de werkdag doet omtoveren tot een feestje.

Waarom is humor op het werk zo’n hit?
Vanessa Marcié: "Tijdens de pandemie was humor voor velen een levenslijn en onthulde het de tekortkomingen van ouderwets management. Werknemers begonnen zich af te vragen waarom ze voor hun job hebben gekozen. We zagen medewerkers die ontslag namen, de opkomst van freelancers en de populariteit van de vierdaagse werkweek. Mensen willen een werkplek waar ze niet alleen hun targets halen, maar ook een goeie grap mogen maken. Humor maakt de werkomgeving menselijker en creëert een plek waar een aangename werksfeer de boventoon voert."

60 procent van de werknemers wil meer lachen op kantoor. Wat vind je van dat cijfer?
Vanessa Marcié: “Dat werknemers meer humor wensen, is geen verrassing. Onderzoek toont dat er weinig redenen zijn om geen humor te gebruiken, mits de juiste toepassing. Veel managers zijn bang dat humor afbreuk doet aan hun leiderschap. Dat is onzin. Je kunt heel professioneel zijn zonder jezelf te serieus te nemen. Sterker nog, humor helpt om bruggen te slaan, vergroot je geloofwaardigheid en maakt je een stuk sympathieker. Het bevordert de teamgeest, creëert vertrouwen en kan zelfs de meest ingewikkelde zaken begrijpelijk maken. En ja, humor helpt ook om de spanning te verminderen of conflicten te ontzenuwen.”

Kan je humor altijd en overal gebruiken?
“In een zakelijke omgeving moet je humor met finesse toepassen. Het hangt allemaal af van de situatie, de mensen om je heen, hun leeftijd en gedeelde ervaringen. Eigenlijk zou humor een vak op school moeten zijn, want het is een delicate kunst. Een misplaatste grap kan een awkward stilte opleveren waar je nog weken aan terugdenkt. En onthoud: niet iedereen vindt jouw grap over je kat net zo hilarisch als jij.”

Moet je humor beredeneerd aanpakken?
“In een tijdperk waarin authenticiteit en kwetsbaarheid de nieuwe modewoorden zijn, moet een manager menselijker zijn dan ooit. Waar je vroeger je emoties onder een pokerface moest verbergen, wordt dat nu vaak gezien als kil en onpersoonlijk. Tegenwoordig is het juist belangrijk om te laten zien dat je net zo menselijk bent als iedereen. Humor is een perfect middel om je kwetsbaarheid en authenticiteit te tonen. Het breekt de afstand en laat zien dat je ook maar een mens bent. Al lijkt humor spontaan, het vereist wel wat voorbereiding en oefening. Als je het slim inzet, kan het je leiderschap en communicatie een flinke boost geven.”

In welke mate kan humor hoger in de hiërarchie van het bedrijf?
“Humor kan in alle lagen van het bedrijf, zolang het goed wordt uitgevoerd. Als je je collega’s of leidinggevenden aan het lachen krijgt, maak je jezelf zichtbaar. Ben je de baas? Dan is zelfspot een goede strategie. Het verkleint de kloof tussen jou en je team en maakt je een stuk meer benaderbaar.”

Aan wat voor soort humor is een risico’s verbonden?
“Agressieve humor kun je beter links laten liggen, vooral op de werkvloer. Het kan in een vertrouwde omgeving werken, maar op kantoor loop je het risico anderen te kwetsen of ongemakkelijk te maken. Zelfspot is ook niet altijd de beste keuze bij een eerste ontmoeting; je wilt immers niet dat je nieuwe collega’s je grap verkeerd interpreteren.”

Hoe maak je je bedrijf humorvriendelijk?
“Zorg dat iedereen de basisregels van humor begrijpt en een gezamenlijke taal spreekt. Organiseer bijvoorbeeld een seminarie over humor op de werkvloer, met uitleg over welke grappen werken en welke beter niet. En laat zien dat humor en professionaliteit prima samen kunnen gaan. Humor is geen wondermiddel, maar het kan wel een goede indicator zijn. Als een rekruteerder niet lacht tijdens een sollicitatiegesprek, of als niemand op kantoor glimlacht, is dat een rode vlag. Humor floreert alleen in een vriendelijke sfeer met psychologische veiligheid; anders durft niemand zich kwetsbaar op te stellen.”

Dit artikel verscheen eerder in Htag by Références, de Franstalige partner van HRmagazine, en is afkomstig van HR Today. HR Today is het referentiemedium voor hr-professionals in Zwitserland. Het platform richt zich op innovatieve en kritische inhoud om hr-specialisten te helpen de wereld van morgen te creëren.

Tekst: Marc Benninger (HR Today)

Foto: Laurent Carré/Divergence