Privacyverklaring

Column: Geen opslag, wel een compliment

9 juli 2024
Tekst
Leen Claes
Beeld
Leen Claes

Medewerkers komen voor het loon en gaan voor de baas. Dat zeg ik als hr-directeur vaak tegen leidinggevenden die pleiten voor simpelweg een hoger loon om een medewerker tevreden te houden. Want zo werkt dat niet. Regelmatig een compliment geven als recept voor een tevreden medewerker: is dat te kort door de bocht?

Onderzoek toont aan dat een hoger loon motiveert. Tegelijkertijd ebt dat effect weer snel weg. Dat blijkt een kwestie van weken. Een dure, maar geen duurzame strategie om medewerkerstevredenheid te bereiken. Zonder twijfel is een correcte verloning nodig. Dit is echter een basisvoorwaarde en niets om als medewerker euforisch van te worden.

Vraag eens iemand wat hij leuk vindt aan zijn job. Ik hoorde nog nooit als eerste antwoord dat het salaris goed is. Omgekeerd vertellen mensen mij zelden dat ze ontevreden zijn in de job omdat het loon te laag ligt.

De opmerkingen die ik wel hoor zijn:

  • “Mijn baas ziet of weet niet wat ik doe”
  • “Ik denk niet dat mijn leidinggevende weet hoe hard ik werk”
  • “Mijn leidinggevende weet niet wat ik belangrijk vind en kent de naam van mijn kinderen niet eens”

Een gevoel van oneerlijkheid ten opzichte van collega’s is eveneens een bron van frustratie. Net zoals een leidinggevende die de medewerker onvoldoende betrekt of informeert.

De kracht van een goed compliment

Hoe zit het met het geven van complimenten? Vallen ze in de smaak bij onze medewerkers?
Wie mij een beetje kent weet dat ik sterk geloof in de kracht van een goed compliment.
Let wel, complimenten geven is een kunst en werkt pas als het klopt in het groter geheel. Anders riskeren ze niet authentiek aan te voelen en werkt het zelfs averechts. Medewerkers voelen een vleugje nep meteen. Blijf weg van holle slogans uit de boekjes of een generieke “goed gedaan”. Wees naast geven ook in staat om te ontvangen.

Wanneer je er als leidinggevende in slaagt om te weten wat jouw medewerker drijft, wat diens worstelingen zijn en waarin hij uitblinkt, heb je alle troeven in handen om een goed compliment te geven. Ik wil je aanmoedigen om binnen krachtig leiderschap de daad bij het woord te voegen en vaker met lof te strooien. Maak het specifiek, heel concreet en bovenal: meen het echt. Heb je deze kunst in de vingers? Dan verspreid je authentieke positieve vibes.

Authentiek leiderschap

Medewerkers waarderen een authentieke leider die gul is met oprechte en specifieke complimenten. Een beetje extra loon is snel vergeten maar een goed compliment herinneren ze zich jaren later nog. Zorg er dus voor dat jouw medewerkers na het welverdiende verlof met goesting terug komen werken en daarvoor een oprecht compliment van jou ontvangen. Alles wat aandacht krijgt groeit. Authentiek, specifiek en echt; doe het gewoon. En wie weet, misschien krijg je meteen een compliment terug.

Gastauteur: Leen Claes, hr-directeur bij Gheys.

Meer in het topic: Medewerkerstevredenheid