Privacyverklaring

Maak België aantrekkelijker voor arbeidsmigranten

19 juli 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Tima Miroshnichenko

Hoewel België arbeidsmigranten nodig heeft om vacatures in te vullen, wordt het aantal migratiekandidaten steeds schaarser. Ons land blijkt minder aantrekkelijk dan onze buurlanden.

Ongeveer 16 procent van alle arbeidskrachten op de Belgische markt zijn afkomstig uit het buitenland, zo blijkt uit cijfers van de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Uitzendbedrijf Accent verwijst naar een recent rapport van de OECD over arbeidsmigratie. Dat bevestigt dat België arbeidsmigranten nodig heeft om voor welvaart en economische groei te zorgen.

Verrijking

Economische migranten verbreden de groep van de actieve beroepsbevolking. Hun tewerkstellingsgraad is hoog, ze betalen mee belastingen en dragen ook mee de kosten voor de sociale zekerheid die onder druk staat door de vergrijzing.

Bovendien verrijken economische migranten onze arbeidsmarkt met kennis en skills waardoor ook het menselijk kapitaal hier verder ontwikkelt, aldus Anna Gaik van de Foreign-divisie van Accent.

Kleinere vijver

Sinds de grenzen in Europa zijn opengegaan, komen buitenlandse werkkrachten in België vooral uit Centraal-, Oost- en Zuid-Europa (45-65 procent). Traditioneel leveren Polen (20-25 procent van de arbeidsmigranten in België), Roemenië, Bulgarije en Hongarije veel arbeidsmigranten voor de Belgische markt.

Maar steeds minder mensen uit die landen zoeken naar een job in het buitenland omdat de economie er groeit en de leefomstandigheden verbeteren. De keuze om te verhuizen voor een job wordt steeds minder aantrekkelijk.

Het omgekeerde fenomeen doet zich voor in Oekraïne, Letland en Kroatië, waar werkloosheid nog relatief hoog is en lonen in vergelijking met West-Europa redelijk laag zijn. Toch daalt het totale aantal arbeidsmigranten. We moeten dus met verschillende landen vissen uit dezelfde, steeds kleiner wordende internationale vijver.

België niet aantrekkelijk genoeg

België blijkt minder aantrekkelijk voor arbeidsmigranten dan onze buurlanden, zo signaleerden ook al de 5 Vlaamse universiteiten en het bedrijfsleven in een visienota. Vooral Luxemburg en Nederland doen het opmerkelijk beter dan België. "België is slecht zichtbaar en onbekend voor buitenlandse werkkrachten en er is een gebrek aan informatiepunten. De lonen mogen dan wel goed zijn, maar als je dat afzet tegen ons belastingssysteem en de levensduurte is België niet meer aantrekkelijk”, zo analyseert Anna Gaik.

Employer branding

Ook de huisvestingsmarkt in België is niet voldoende afgestemd op arbeidsmigratie. Vergeleken met andere landen hinken we enorm achterop door te rigide wetgevingen rond cohousing en niet-traditionele vormen van samenwonen.

“Om ons aantal buitenlandse arbeidskrachten op peil te houden, moeten we werken aan de employer branding van ons land”, zo concludeert Anna Gaik. "Het grote aanbod aan werk in België moet zichtbaarder gemaakt worden. Arbeidsmigranten, maar ook de bedrijven die hen willen aanwerven, moeten voldoende informatie krijgen en toegang tot diensten die hen kunnen helpen om in orde te zijn met alle noodzakelijke formaliteiten.”

Accent denkt hiervoor aan gespecialiseerde uitzendkantoren en aan informatiecentra zoals die al bestaan voor tradeprofielen.

Pleidooi om slimmer te internationaliseren