Privacyverklaring

Opleiding voor excellente zorg

18 januari 2024
Tekst
Gert Verlinden

Korian behaalt dit jaar het certificaat Top Employer. De groep, actief op het domein van woon-zorgcentra, assistentiewoningen en thuiszorg, legt de basis voor deze titel bij een uitgekiend opleidingsprogramma voor het management. Hr-directeur Benelux Herman Van Ballart: “Autonomie en lokale betrokkenheid staan voorop.”

Het opleidingsprogramma behelst een traject van drie jaar. Doelpubliek zijn de directeuren van de woon-zorgcentra. Het project is het eerste jaar gericht op zelfmanagement. Daarna verlegt de focus zich naar leiderschap, groei van het team en verandermanagement. Het programma leverde intussen 25 afgestudeerden af vanuit een groep van 30 starters. In een volgend stadium treden ook de leidinggevenden van de ondersteunende diensten toe tot het opleidingsprogramma.

Operationele excellentie

Herman Van Ballart: “De functie als directeur Woon-zorgcentrum bevat zowel een strategische als een menselijke rol.” Korian moedigt de regionale WZC-directeuren aan om eigen accenten te leggen. Autonomie en lokale betrokkenheid staan voorop. Het woon-zorgcentrum trekt de plaatselijke gemeenschap naar binnen, bijvoorbeeld door verenigingen de infrastructuur te laten gebruiken voor een lezing over dementie. Corporate social responsiblity is belangrijk voor Korian. De manier waarop de directeuren deze waarde lokaal invullen, is vrij.

De directeuren staan met andere woorden garant voor de beleving van de drie bedrijfswaarden: vertrouwen, initiatief en verantwoordelijkheid. “Ze zijn ambassadeurs van operationele excellentie”, aldus Herman Van Ballart. “Ze leiden een team van zorgexperts. Bewoners zijn in zorgende handen: dat is de rode draad van het verhaal.” Daarnaast vraagt Korian dat elke medewerker van het hoofdkantoor minstens één dag per jaar operationeel meedraait in een woon-zorgcentrum om de realiteit van het terrein te voelen.

Medewerkersbevraging

Het Top Employer-instituut verlangt dat elke organisatie de waarden bevraagt bij de medewerkers. Korian zet jaarlijks een tevredenheidsonderzoek op bij de medewerkers. Herman Van Ballart: “Een bevraging haalt pijnpunten naar boven. We zijn op de goede weg. We stellen een actieplan en zetten een centrale opvolging op.” Volgens Herman Van Ballart leidt medewerkerstevredenheid naar bewonerstevredenheid. “Een zorgkundige die zich goed in z’n vel voelt, leidt tot kwalitatieve zorg voor een bewoner. Dat brengt een tevreden familiale entourage op. Die ketting creëert dynamiek. Het hr-beleid is daarom gericht op tevreden medewerkers.”

Naast de medewerkers bevraagt Korian de bewoners naar hun tevredenheid. Zo onderzoeken ze het verband tussen tevreden medewerkers en bewoners. “De scores delen we mee aan alle belanghebbenden: personeelsleden, bewoners en familieleden.”

Spanningsveld opleiding en zorg

Korian beperkt de opleidingsinitiatieven niet tot het management. Zorgfuncties, administratieve medewerkers, schoonmakers, keukenpersoneel, kinesist, ergotherapeut, logistieke rollen, IT: ze hebben allen toegang tot diverse ontwikkelingsinitiatieven zoals bijvoorbeeld taalopleidingen en digitale vaardigheden. “Het is een investering, maar we geloven dat mensen goesting hebben om zich in te zetten en bij ons te blijven”, aldus Herman Van Ballart.

Hij erkent dat voor een medewerker de combinatie van een hoge werkdruk met de ingeplande opleidingen een spanningsveld oplevert. “In de urgentie van de dag gaat je eerste reflex naar het welzijn van de bewoner van het woon-zorgcentrum. Toch moedigen we de collega’s aan om toekomstgericht te denken. We overschrijden de wettelijk verplichte opleidingsdoelstellingen. Het is een hefboom om je als werkgever te onderscheiden in de markt van de woon-zorgcentra. Zo trek je goede krachten aan en versterk je de loyauteit. Elk personeelslid van Korian kan zelfs participeren in een aandelenfonds van de onderneming.”