Brussel, 20 maart 2025 – De opmars van elektrische voertuigen in België zet zich in hoog tempo voort. In 2023 werden 138.749 elektrische wagens geregistreerd, een aantal dat in 2024 steeg tot maar liefst 254.240, een groei van 83,2%. Ondanks deze vooruitgang blijven er praktische uitdagingen bestaan voor een volledige omschakeling naar elektrisch rijden. Een van de meest prangende kwesties was lange tijd het correct in kaart brengen van laadkosten, zodat bedrijven deze eerlijk en transparant kunnen terugbetalen aan hun werknemers. Dankzij recente ontwikkelingen, waaronder een nieuwe circulaire en innovatieve oplossingen van bedrijven zoals Mbrella, wordt deze uitdaging eindelijk aangepakt.
Aanvankelijk leek de oplossing eenvoudig: bedrijven zouden werknemers simpelweg terugbetalen voor hun werkelijke laadkosten. Maar in de praktijk bleek dit complexer. Werknemers hebben vaak geen exact zicht op hun elektriciteitstarief per kWh, waardoor 90% van de werkgevers koos voor een terugbetalingsregeling via hun laadpaalprovider, gebaseerd op een gemiddeld CREG/VREG-tarief. Dit bood enige houvast, maar bracht ook nadelen met zich mee, zoals een vertraagde aanpassing bij energiecrises en een gebrek aan precisie.
Volgens Nick Bols, Chief Charging Officer bij Mbrella: “Werkgevers willen hun werknemers een eerlijke vergoeding bieden voor hun laadkosten, maar tot nu toe ontbraken er nauwkeurige en praktische methodes om dat correct te doen. Dankzij technologische vooruitgang kunnen we hier nu echt verandering in brengen.”
In december 2024 publiceerde toenmalig minister van Financiën Vincent Van Peteghem een circulaire die meer duidelijkheid bracht over de fiscale behandeling van thuisladen. De kernboodschap? Terugbetaling moet gebaseerd zijn op de werkelijke laadkosten. Tegelijkertijd erkende de overheid dat de huidige technologie hier nog niet altijd nauwkeurig in is, waardoor een tijdelijke administratieve tolerantie werd toegestaan. Werkgevers mogen hierdoor een vast bedrag per kWh hanteren, gebaseerd op het nationale of regionale CREG-tarief.
Een andere optie die werd aangekaart, is het installeren van een tweede elektriciteitsmeter om privé- en professioneel verbruik te scheiden. Hoewel dit op papier een logische oplossing lijkt, zijn er in de praktijk obstakels: beperkte ruimte voor installatie, weerstand van sommige netbeheerders en het mogelijke verlies van voordelen zoals zonne-energie en thuisbatterijen. Bovendien brengt zo’n installatie aanzienlijke kosten met zich mee.
De markt evolueert snel en innovatieve technologieën zorgen ervoor dat terugbetaling op basis van het exacte elektriciteitstarief binnenkort mogelijk wordt. Mbrella speelt hierop in met een softwareoplossing die werkgevers in staat stelt om de laadkosten te vergoeden aan het daadwerkelijke elektriciteitstarief van de werknemer.
“Met onze softwareoplossing zorgen we ervoor dat werknemers stelselmatig een eerlijke terugbetaling ontvangen op basis van hun werkelijke elektriciteitsprijs, terwijl werkgevers profiteren van een eenvoudiger administratief proces en een nauwkeurige naleving van de regelgeving”, aldus Nick Bols.
Een belangrijke extra troef van Mbrella’s oplossing is de integratie met de payroll, waardoor de terugbetaling van laadkosten rechtstreeks via de loonadministratie verloopt. Dit biedt verschillende voordelen:
Hoewel het idee om laadkosten direct te berekenen via voertuigdata aantrekkelijk klinkt, zijn er momenteel technische en administratieve hindernissen. De circulaire bepaalt dat de meting binnen een foutmarge van 2% moet blijven, iets wat op dit moment door bijna geen enkele autofabrikant gegarandeerd kan worden. Daarom blijft Mbrella voorlopig werken met metingen via het laadpunt of de laadkabel.
De terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuisladen van elektrische bedrijfswagens in België kent nog uitdagingen, maar dankzij nieuwe regelgeving en technologische innovaties wordt de situatie aanzienlijk verbeterd. Oplossingen zoals die van Mbrella, die inzetten op transparantie en payroll-integratie, maken het voor werkgevers en werknemers eenvoudiger en eerlijker.
“We staan aan de vooravond van een grote doorbraak in de manier waarop laadkosten worden vergoed”, zegt Nick Bols. “Dankzij slimme technologie en een proactieve aanpak kunnen we een eerlijk en efficiënt systeem realiseren voor iedereen.”
Over Mbrella
Mbrella is hét HR-platform voor het beheer van een flexibele verloning via mobiliteit. Naast het beheer van mobiliteitsbudgetten, kilometervergoedingen en OV-abonnementen, biedt het ook een slimme laadpas en -app. Mbrella werd opgericht in 2021 als dochteronderneming van D’Ieteren en heeft vandaag meer dan 450 klanten in heel België. Bedrijven zoals Telenet, BDO, VRT, Orange, Danone, Imec, IKEA en Alan zijn klant bij de Brusselse scale-up.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.