Privacyverklaring

ALDI wil werkgeversimago verlossen van oude vooroordelen

3 mei 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Dimitri Bataillie (ALDI)

ALDI lanceert voor het eerst een campagne om zijn sterktes als werkgever in de verf te zetten. De imagocampagne moet vooroordelen over werken bij het bedrijf de wereld uit helpen.

Met ruim achtduizend werknemers is de supermarkt een belangrijke werkgever in België. Toch blijkt uit een jaarlijkse studie van Randstad en een marktonderzoek van ALDI dat mensen een verkeerd beeld hebben over werken bij het bedrijf.

“Het valt op dat er een mismatch bestaat tussen de perceptie van ALDI als werkgever en wat het bedrijf effectief te bieden te heeft”, zegt Dimitri Bataillie, managing director human resources bij ALDI België. “We hebben vele troeven. Een werkzoekende doet er goed aan ons bedrijf te overwegen tijdens zijn zoektocht.”

Vier centrale pijlers

In zijn imagocampagne focust ALDI op vier sterktes:

  • het loonpakket,
  • woon-werkafstand,
  • de werksfeer en
  • carrièremogelijkheden

Deze vier pijlers zijn gekozen omdat ze voor werknemers vandaag cruciale criteria zijn in hun zoektocht naar een job en in de keuze van een werkgever.

“We weten dat we wél goed scoren op elk van deze pijlers, maar veel mensen weten dat onvoldoende”, zo weet Dimitri Bataillie. “Zo kun je bij ons een mooie carrière uitbouwen. Heel wat winkelmedewerkers groeien door tot winkelmanager. Ook op het vlak van woon-werkafstand scoren we zeer goed. Er is met 440 winkels en 7 regionale hoofdkantoren en distributiecentra altijd een job in de buurt binnen de verschillende afdelingen.”

Voor ALDI ligt er zo een mooi potentieel om de perceptie te wijzigen en zijn aantrekkelijkheid als werkgever te verhogen.

#vandenALDI

ALDI wil zich onderscheiden met deze campagne. Hiervoor trekt de discounter resoluut de kaart van de typisch Vlaamse uitspraak ‘vandenALDI’. “Al wordt dit in de volksmond vaak lacherig gebruikt, we zien ‘vandenALDI’ als een absolute krachtterm waarmee we onze ALDI-familie uniek en authentiek maken”, zegt Dimitri Bataillie.

Het zijn dan ook de eigen medewerkers, de zogenaamde Toppers #vandenALDI, die een centrale rol spelen in de campagne. De gemiddelde anciënniteit bij ALDI bedraagt bijna twaalf jaar. De eigen medewerkers zien ALDI als een stabiele werkgever met een goede balans tussen werk en privé. “In deze campagne laten onze medewerkers zelf zien dat de jobs #vandenALDI heel wat voordelen bieden”, besluit Bataillie.

De campagne is van start gegaan op 1 mei en loopt tot begin juni. Uitwerkingen zullen te zien zijn op diverse socialmediakanalen, OOH, in print en online. Voor deze campagne sloeg ALDI de handen in elkaar met d- artagnan.