Privacyverklaring

Amedee Audooren (VDAB): “Bewust met data omgaan”

26 september 2022
Tekst
Patrick Verhoest
Beeld
Amedee Audooren (foto VDAB)

VDAB staat al heel ver op vlak van het intelligent gebruik van data. Amedee Audooren raadt dan ook iedereen aan bewust om te gaan met de massa gegevens en er intelligente hr-inzichten uit te halen.

Amedee Audooren is directeur entreprise architectuur en innovatie bij VDAB. Hij roept op om bewust bezig te zijn met data: “We stappen als maatschappij al 30 jaar over van manuele systemen – de fichebak – naar het digitaliseren. IT betekent niet voor niets het digitaliseren van informatie, data dus. Dat geldt voor alle domeinen, maar zeker ook voor hr.”

Assessment

Wat VDAB probeert te doen voor haar klanten – een geschikte job zoeken en aanbieden, de juiste opleiding voorstellen – doet het eigenlijk ook intern voor de medewerkers. De massa data (big data) die het bedrijf daarbij capteert, dient om mensen te helpen en niet om te gelde te maken, zo verduidelijkt Amedee Audooren: “Voor elk project dat we starten en waar data mee gemoeid zijn, gaan we dan ook naar een Private Impact Assessment, een instrument dat we voorleggen aan onze Data Privacy Officer. Dat is een team dat de datakwesties kritisch bekijkt en er desnoods mee tot bij het directiecomité trekt. Hun adviezen worden streng opgevolgd. Het verantwoord omgaan met data is dus ingebakken in onze processen.

Transparant

Naar de gebruiker-klant is VDAB heel transparant als het op data aankomt. Wanneer de klant niets wil weten van de sponsorende bedrijven die eerst aan bod komen, kan hij de bewuste cookies afvinken. VDAB gaat ook intelligent om met de massa data die de organisatie verkrijgt. Doel is nieuwe inzichten te verkrijgen wat de arbeidsmarkt betreft en tot betere vacatures te komen. Daarom wordt artificiële intelligentie op de data losgelaten. Toch blijven we alles wat data en digital betreft, ten dienste stellen van het menselijke, besluit Amedee Audooren: “Ik wil iedereen aanraden bewust met data om te gaan en de er de beslissingsprocessen van de werknemers mee te verbeteren.”

(U leest meer van Amedee Audooren in het oktobernummer 2022 van HRMagazine: Ronde Tafel Digital Strategy)