Privacyverklaring

ATD Conference Washington 2019 - Leren met Alexa en Google Home

27 mei 2019
Tekst
Sofie Willox
Beeld
Sofie Willox

Wat viel er dit jaar te rapen op de hoogmis van de Association for Talent Development? Onze stem in Washington focust in deze eerste bijdrage op het fenomeen van de stemassistenten. Alexa en Google Home kunnen de HR-praktijk door elkaar gaan schudden.

Auteur Sofie Willox

In de VS, waar Alexa en Google Home ondertussen een stoel aan de ontbijttafel hebben gekregen, stellen professionals vast dat de technologie behoorlijk disruptief werkt. Zo gaf Almira Roldam, technisch product manager bij Amazon, aan dat de mogelijkheden legio zijn. Hoewel dat geweldig klinkt, worden die mogelijkheden bij HR-diensten onvoldoende benut, omdat ze niet altijd weten hoe de technologie te integreren in hun activiteiten.

Sidekicks

Volgens Roldan kunnen Learning & Development professionals hiermee op leernoden inspelen. Succesvolle bedrijven creëren via Alexa ‘sidekicks’, met een ‘tone of voice’ aangepast aan de bedrijfscultuur.

Meer nog, ze voeden Alexa met bedrijfseigen informatie waardoor typische vragen die medewerkers stellen worden beantwoord. In welke situaties komen stemassistenten best tot hun recht? In procesgerelateerde vragen type “hoe vul ik een kostenformulier in?’ Vragen over sociale wetgeving en on-the-jobvragen zijn ook denkbaar.

Tot slot heeft ze ook bij post-trainingvragen meerwaarde als naslagmateriaal waar deelnemers iets opnieuw in kunnen opzoeken.