Als België economisch relevant wil blijven op wereldschaal, dan moet ons land meer inzetten op DE&I. Belgische bedrijven en ondernemers scoren opvallend slecht in een peiling naar diversiteit op de werkvloer.
Dat concluderen Boston Consulting Group en Google uit een onderzoek waarvoor ze de handen in elkaar sloegen. Ze analyseerden de managementteams van de top 100 Belgische bedrijven op basis van omzet (grote bedrijven zowel als kmo's). Het onderzoeksteam bevroeg ook uitgebreid ruim duizend respondenten.
Inzetten op diversiteit is inzetten op al het talent dat België rijk is en op economische groei. Dankzij een doelgerichte DE&I-aanpak kan ons land werken naar een hogere participatiegraad bij de actieve bevolking. Daarnaast heeft DE&I een positieve impact op bedrijfsresultaten op financieel, innovatief en ESG-vlak. Twee cruciale factoren als we willen meespelen op wereldschaal. Zowel BCG als Google erkennen het belang van diversiteit op de werkvloer en werken actief aan het bevorderen hiervan: intern, met leveranciers en met klanten.
Zoals blijkt uit dit onderzoek, brengt men geen verandering teweeg door een one-size-fits-all-aanpak. Gerichte acties voor elke minderheidsgroep zijn integendeel nodig om het potentieel van DE&I tot uiting te brengen. De meest efficiënte initiatieven per doelgroep verschillen: terwijl grotere flexibiliteit, werken vanop afstand en welzijn als de belangrijkste factoren voor vrouwen gerangschikt worden, hebben leden van de LGBTQ+-gemeenschap en gekleurde mensen meer baat bij inclusieve faciliteiten, een performant antidiscriminatiebeleid en diversere loopbaantrajecten.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.