Privacyverklaring

Employee Benefits en de ‘duty of care’ vanuit uw onderneming

11 november 2024
Tekst
Partner Content

Employee Benefits, ofwel extralegale voordelen, kennen een explosieve opmars. Vanuit de ‘duty of care’ die u als werkgever heeft ten opzichte van uw werknemers, is het van belang om hierin mee te groeien. Zo worden op dit moment niet alle voordelen ten volle benut en wordt nog te vaak het aanbod niet volledig afgestemd op de noden. Enerzijds zijn er de ‘tastbare’ extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen of maaltijdcheques en anderzijds zijn er de ‘niet-tastbare’ voordelen zoals een groepsverzekering of de dekking van medische kosten, die op langere termijn verrassende rendementen kunnen opleveren.

Het belang van Employee Benefits

Het gaat hierbij om de ‘duty of care’ van u als werkgever naar uw werknemers toe. In welke mate voorziet u als werkgever een goed sociaal vangnet voor uw medewerkers? Deze zaken krijgen steeds meer aandacht – langs werknemerskant - bij loononderhandelingen en dus heeft u er als bedrijf alle baat bij om hier goede formules te voorzien. Bovendien zijn er de laatste jaren heel wat positieve evoluties, zowel vanuit de verzekeringsmaatschappijen alsook de makelaars. Wat ook vaak niet geweten is: ook als KMO heeft u daar vandaag toegang toe en is dit dus niet langer alleen aan de grotere bedrijven voorbehouden.

De groepsverzekering

Een groepsverzekering moet uw medewerkers in staat stellen om hun levensstandaard in stand te houden in geval van pensioen, ziekte of ongeval of overlijden.

Een recent onderzoek van Assuralia toont aan dat slechts 54 procent van de bevraagde werknemers erop vertrouwt dat de overheid voor een voldoende hoog wettelijk pensioen zal zorgen. Deze cijfers tonen aan dat er dus heel wat onzekerheid leeft en dat u er als bedrijf alle baat bij heeft om voor uw trouwe medewerkers een gunstig aanvullend pensioen op te bouwen en dit ook te kunnen aantonen aan sollicitanten om zo in de ‘war on talent’ nieuwe werkkrachten aan te trekken. Want maar liefst 80 procent van de werknemers vindt dat het ook de verantwoordelijkheid van hun werkgever is om hieraan bij te dragen en 76 procent ziet dit als een belangrijke factor in de loononderhandelingen.

Het gewaarborgd inkomen

Meer dan een half miljoen Belgen zijn momenteel gedurende een lange tijd ziek. Het gewaarborgd inkomen biedt dan een vangnet. Concreet kiest u er als werkgever bewust voor om voor elke werknemer een vervangingsinkomen te waarborgen zodat ze niet financieel ten onder gaan wanneer ze door een ongeval of ziekte arbeidsongeschikt worden. In ons land is het zo dat de werknemer na 1 maand ziekte terugvalt op de mutualiteit. Met andere woorden krijgt uw werknemer tijdens de eerste maand afwezigheid nog het volledige loon. Wat daarna gebeurt, hangt sterk af van het stelstel dat u als werkgever voorziet.

Medische kosten

Een ander belangrijk aspect zijn de medische kosten die gedekt worden vanuit uw rol als werkgever. Iets waar vanuit werknemershoek veel belang aan gehecht wordt. Waar voorheen de focus meer lag op een eerder financiële recuperatie, zoals de gekende hospitalisatieverzekering, worden preventie (zoals tandzorg en ambulante kosten) en ondersteunende diensten (zoals thuishulp en re-integratie op de arbeidsmarkt) steeds meer en vaker belangrijke aspecten van een goed pakket.

Business Travel

Een andere belangrijke verzekering – die nog te vaak over het hoofd gezien wordt – is de zogenaamde reisverzekering via het werk. Want de zorg van uw medewerkers die uw bedrijf vertegenwoordigen, gaat verder dan bijvoorbeeld louter ‘klassieke’ (medische) bijstand, zoals een ongeval of een staking van het vervoersmiddel waarmee ze onderweg zijn. Heel vaak dekken die polissen ook zaken zoals een tolk die nodig is om hen bij te staan wanneer er zich iets ernstig voordoet.

Sensibilisering, begeleiding en opvolging

Een standaardformule is er niet. Er zijn zoveel zaken die meespelen op de tariefzetting. Als u er als bedrijf voor open staat om goede extralegale voordelen te bieden aan uw medewerkers, vaak in samenspraak met de Raad van Bestuur, is het aan de HR-afdeling om zich te verdiepen in deze zaken en aan de tafel te zitten met de verzekeringsmakelaars.

Naast het afsluiten van de juiste verzekeringen, is opvolging minstens even belangrijk. Bovendien veranderen de wetten ook vaak. Maar ook de tendensen veranderen doorheen de jaren. Zo is er nu – naast fysieke klachten – veel meer aandacht voor psychologische klachten. De juiste begeleiding zorgt er ook voor dat de werknemer vlotter de juiste weg vindt én is dit ook kostenefficiënt voor uw onderneming. De rol van de makelaar blijft hierbij van groot belang en moet u kunnen bijstaan met raad en daad. Laat u dus goed adviseren en trek tijdig aan de mouw van uw verzekeringsmakelaar bij vragen of onduidelijkheden.

Lees het volledige dossier of bekijk onze vodcast over Employee Benefits via deze link.