Privacyverklaring

Fietsleasing neemt sterk toe

12 september 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
pexels

1,3 % van alle werknemers least een fiets via de werkgever. Dat cijfer klinkt niet fors, maar het is wel 9,1 % gestegen tegenover vorig jaar. De toename in vergelijking met de jaren voordien is nog spectaculairder: +38,3 % in vergelijking met 2020 en +127,2 % in vergelijking met 2019.

Dat blijkt uit een analyse van de gegevens van 260.000 werknemers door hr-dienstenbedrijf Acerta aan de vooravond van de Week van de Mobiliteit.

De fietslease bereikte dus in de eerste helft van 2022 een record heeft bereikt: 1,3 % van de werknemers in ons land heeft een leasefiets van het werk. Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte van Acerta Consult, wijst er verder op dat pendelen met de fiets de werknemers bovendien een maximum van 0,24 euro fietsvergoeding kan opleveren per effectief gereden kilometer. “Zo’n 20 % van de fietsende werknemers krijgt momenteel van hun werkgever een vergoeding om naar het werk te trappen.”

11 % bedrijfswagens heeft stekker

Ondertussen steeg ook het aandeel hybride en elektrische bedrijfswagens tot 11 % van de bedrijfswagens. In 2021 was dat 6,8 %, in 2020 nog maar 2,9 % en in 2019 zelfs amper 0,56 %.

Charlotte Thijs (Acerta Consult): “Dat de cataloguswaarde van hybride en elektrische auto’s de laatste vijf jaar blijkt te stagneren, helpt de omschakeling zeker en vast.” Maar voor de juiste vergelijking kijkt men beter naar de total cost of ownership (TCO): de aankoopprijs van de wagen plus verbruik, taksen en fiscale aftrekbaarheid. “Hou je met al die factoren rekening, dan komt de TCO voor een dieselauto op dit moment nauwelijks lager uit dan die van een elektrische wagen.”

Vijf keer zoveel mobiliteitsbudgetten in 2022

De ambitie van bedrijven voor een ecologischer en duurzamer (mobiliteits)beleid ziet Acerta ook bevestigd in de cijfers over het mobiliteitsbudget: in de eerste jaarhelft van 2022 maakten vijf keer meer werknemers gebruik van de maatregel dan in 2021. 2,8 % van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen in ons land, heeft nu een mobiliteitsbudget.

Volgens Charlotte Thijs is dat te danken aan de nieuwe versoepelde versie van het mobiliteitsbudget, die op 1 januari 2022 in werking trad. “Het mobiliteitsbudget helpt bedrijven en werknemers anders te denken over mobiliteit. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen over werknemers die aanspraak maken op een bedrijfswagen. Wij zien dat de nood om te verduurzamen en de elektrificatie van het wagenpark de aanleiding is voor bedrijven om alles wat mobiliteit aangaat beter te stroomlijnen en een mobiliteitsplan en duidelijk mobiliteitsbeleid uit te werken.”

Overigens krijgt Acerta veel vragen over laadpalen en laadkaarten (o.a. door de enorme toename van de energieprijzen) en over het mobiliteitsbudget. “Bedrijven informeren ook naar de fiets(lease) en af en toe zelfs naar elektrische steps en of die fiscaal op dezelfde manier behandeld worden als e-bikes.”