Privacyverklaring

Games als toets voor kernvaardigheden

8 februari 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
SD Worx

SD Worx lanceert drie games die kernvaardigheden toetsen. Een wedstrijd moet de beste Master Operator’, de snelste ‘Super Picker’ en de vriendelijkste ‘Customer Hero’ opleveren. 

The Job Games zijn een toegankelijke en laagdrempelige manier om werkzoekenden in contact te brengen met jobs waar ze misschien nog niet aan gedacht hebben.

Acht op de tien millennials gamen

Millennials besteden veel tijd op het internet en spelen regelmatig online games. Internet & smartphone zijn primaire media voor mensen tussen 18 en 39 jaar. Tachtig procent van de Gen Z & Millennials spelen games. Met The Job Games spelen ze een spel en ontdekken ze of ze sterk zijn in een van de kernvaardigheden die bij bepaalde functies verwacht worden. Alle spelers maken ook kans om een van de drie iPhone 13's te winnen.

Mieke Dijckmans, verantwoordelijke rekrutering voor kmo’s van SD Worx: “Met deze competitie in de drie online spelletjes geeft SD Worx Staffing aan dat we méér met visuele elementen, op een speelse manier, nieuwe kandidaten willen leren kennen. Veel werkzoekenden zijn zelf ook nog ‘zoekende’. Met meer dan 1.800 vacatures voor jobs als orderpicker, productiemedewerker en klantgerichte helden moeten we durven te vernieuwen.”

De game alleen kan de job niet beschrijven, maar SD Worx wil de aandacht vestigen op de belangrijkste vaardigheden.

Op de website van The Job Games kunnen werkzoekenden in het Nederlands, Engels of Frans drie verschillende games spelen:

  • Super Picker (orderpicker) - Belangrijke skill: snelheid
  • Master Operator (productiemedewerker) - Belangrijke skill: nauwkeurigheid
  • Customer Hero (medewerker callcenter) - Belangrijke skill: klantgerichtheid

Games bij Organon

Lissa Heremans overschouwt bij Organon, vroeger gekend als Schering-Plough, de productie als operational coach: “Nauwkeurigheid en oog voor kwaliteit zijn de hoofdcomponenten van de job als operator. Je bedient niet alleen een machine, maar stelt ook de lijn in en bevoorraadt ze met de juiste componenten. Daarnaast ben je betrokken bij initiatieven om het werk efficiënter uit te voeren. Een online game kan de veelzijdigheid van de operatorfunctie nooit helemaal vatten, maar aandacht voor deze job is meer dan welkom.”

Organon is een wereldwijde farmaproducent, ook actief in Heist-op-den-Berg met meer dan achthonderd werknemers. Zoë De Goeyse werkt er als operator en testte de spelletjes uit: “Ik vind het een verfrissende manier om de aandacht te trekken van nieuwe kandidaten. De spelletjes van operator en orderpicker waren leuk en spannend. Je moet er echt wel je hoofd bijhouden, net zoals in mijn job vandaag.” Daarin ziet deze jonge uitzendkracht wel een gelijkenis: “We werken met grote machines die we continu goed in de gaten moeten houden. Onze job bestaat erin om meteen in te grijpen bij storingen en de hele lijn kwaliteitsvol en vlot te verpakken. Samen met de collega’s proberen we goede scores of targets te halen. Je werkt nooit alleen, maar altijd in ploegen.”

Brouwerij Haacht

“In een snel evoluerend logistiek landschap, met specifiekere noden van onze klanten, zijn onze medewerkers cruciaal. Net daarom steunen wij als brouwerij dit project. Het is een fijn initiatief dat de juiste doelgroep aanspreekt voor deze boeiende jobs”, getuigt Jo Moons, head of logistics van Brouwerij Haacht enthousiast. “Het spel weerspiegelt de jobinhoud op een ludieke manier. Zo zal een Super Picker inderdaad snel instructies opvolgen (bij ons via scanning en voice picking) met wat logisch denkwerk en zin voor organisatie om te weten ‘wat pick ik het eerst’. De ideale orderpicker is ook stressbestendig en proactief. Andere kernkwaliteiten van een goede orderpicker zijn nauwkeurigheid, flexibiliteit en een goede fysieke paraatheid. Ben je een teamplayer met een positieve ingesteldheid en heb je vooral veel goesting, dan ben je bij ons van harte welkom. De rest kunnen we je aanleren.”

https://thejob.games