HRSeminar Employee Journey - De eerste indruk

25 juni 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
fotografie Fredography
HRSeminar Employee Journey - De eerste indruk

De eerste indruk kan je maar één keer maken. En het moment dat een nieuwe medewerker zich de allereerste keer aandient, is een echt moment of truth, zo beklemtoonde Mathias Theunis van Elia op ons HRSeminar van 20 juni.

Hij weet dat zo goed omdat hij zelf een nogal pijnlijke ervaring had met zijn eerste ervaring. Als psycholoog kan hij het fenomeen ook theoretisch duiden. Een en ander heeft te maken met wat psychologen het 'primacy effect' noemen. Een eerste indruk kleurt je blik. Zijn advies: “Maak van een kennismaking dan ook een positieve en emotionele ervaring”.

Investeer in motivatie

Onboarding heeft een significante impact op motivatie. Is de ervaring negatief, dan krijgen kleine problemen met toegangsbadge of een gsm een relatief zwaar gewicht. “Blijf daarom investeren in motivatie”, aldus Mathias. “Motivatie is zoals geld: doe je er niets mee, dan verliest het waarde. Stimuleer motivatie gedurende de ganse employee journey.”

Bij Elia zet HR bijvoorbeeld in op loopbaanbegleiding en coaching om zelfkennis te versterken, zodat medewerkers de betekenis van hun job naar waarde schatten. Elia stimuleert interne mobiliteit en stapt proactief naar mensen om te solliciteren, in transparantie met het management. Zo houden ze de intrinsieke motivatie van de medewerker op peil.

Onthaal is een opportuniteit

“Een onthaal is een opportuniteit om de onzekerheid over de nieuwe job te verminderen en stress te doen verdampen. Het integratietraject start al meteen na de contractondertekening met een app die de nieuwe collega verwelkomt en informeert. Daarnaast is er ondersteuning van een peter of meter, en een onthaaldag om helemaal in het technische werkdomein van Elia te duiken.”

Andere sprekers op HRSeminar over de Employee Experience: Serge Peeters (Proximus), Dirk Coenen en Stéphane Verbrugge (Cevora)

Tekst: Gert Verlinden