Privacyverklaring

Talent werven in het postcoronatijdperk

17 mei 2021
Tekst
Partner Content

Wendbaar voor morgen | Deel 5: Talent werven in het postcoronatijdperk

De beste profielen aantrekken is een uitdaging van alle tijden. Alleen zijn die tijden nu wel heel uitzonderlijk: de gezondheidscrisis schudde onze arbeidsmarkt grondig door elkaar en bepaalde sectoren zijn nog altijd grotendeels bevroren. Komt er in het postcoronatijdperk een nieuwe arbeidsmarktdynamiek op gang, of wordt het snel weer business as usual? Bart Henssen van Odisee Hogeschool laat er zijn licht over schijnen.

Over het nieuwe werken zijn de geesten nu wel gerijpt

“Veel werkgevers kijken de kat uit de boom op wervingsvlak, wat typisch is voor een onzekere economische situatie”, steekt Bart Henssen van wal. Hij is hoofd van het Center for Sustainable Entrepreneurship (CenSE) en manager onderzoek binnen het studiegebied Bedrijfskunde aan de Odisee Hogeschool.

“Maar zeker niet iedereen drukt de pauzeknop in. En er zijn zelfs werkgevers die handig gebruik maken van de omstandigheden. Zij kunnen zich nu met talent versterken dat andere bedrijven hebben moeten lossen. De ‘war for talent’ is dus zeker niet voorbij, er breekt een nieuwe fase aan.”

Op zoek naar zingeving

Blijft de werknemer voor de zekerheid op zijn stoel zitten?

Bart Henssen: “Toch niet. De jobtevredenheid ligt nu lager dan voor de coronacrisis en de verloopintentie is zelfs gestegen, zo blijkt uit recent onderzoek. Vergeet ook niet dat werknemers anders uit deze gezondheidscrisis komen. Zeker wie al maandenlang van thuis uit werkt, kwam zichzelf tegen. Is deze job nu echt wat ik wil? Wat zijn mijn perspectieven op korte en langere termijn?

Maar ook: welke meerwaarde creëer ik eigenlijk met mijn job? Anders gezegd: zodra de ratrace stilvalt, gaan mensen op zoek naar zingeving. Ook de pandemie zelf maakte bij veel mensen existentiële gevoelens los. Dat een mensenleven zo aan een zijden draadje kan hangen, daar stonden we vroeger nooit zo bij stil.”

Zodra de ratrace stilvalt, gaan mensen op zoek naar zingeving.

Nemen en teruggeven

Dus ‘purpose’ wint aan belang in employer branding?

Bart Henssen: “Absoluut! Sollicitanten zoeken vandaag naar een zinvolle job en een bedrijfsmissie waar ze zich achter kunnen scharen. Ze willen weten hoe je als organisatie meerwaarde creëert. Economisch, maar net zo goed maatschappelijk en op ecologisch vlak.

Wat neem je en hoeveel geef je terug? En is de eindbalans wel positief? Werkgevers die tegemoetkomen aan die gewijzigde noden en er zinnige antwoorden op kunnen formuleren, zullen misschien wel aan het langste eind trekken in het nieuwe normaal.”

Andere rollen opnemen

Elke jonge ouder zal het beamen: ook onze workifebalans werd serieus op de proef gesteld.

Bart Henssen: “Dat klopt. In negatieve, maar zeker ook in positieve zin. Mensen zijn zich veel bewuster geworden van de rollen die ze naast hun werk kunnen of willen opnemen. De grenzen tussen werk- en privétijd waren voor de crisis al aan het vervagen, maar zeker voor wie telewerkt, zijn die de voorbije maanden helemaal verdampt.

Mensen maken hun dagindeling volgens hun eigen natuurlijke ritme of in functie van huishoudelijke en zorgtaken. Keren ze over afzienbare tijd terug naar kantoor of kloppen ze aan bij een andere werkgever, dan komt flexibiliteit zeker op tafel. Aan de bedrijven dus om een duidelijke visie te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in de vorm van een thuiswerkbeleid of glijdende uurroosters.”

Veel interessante vissen

De kandidaat komt met een sterk gewijzigde wishlist aan de sollicitatietafel. Hij blijft aan zet?

Bart Henssen: “Ik hou niet zo van die afhankelijkheidspositie van kandidaat ten opzichte van de recruiter of omgekeerd. Ofwel heeft de werkgever een waslijst aan criteria op basis waarvan de kandidaat zich probeert te verkopen. Ofwel stelt de sollicitant onrealistische eisen en wringt het bedrijf zich in duizend bochten om de witte raaf toch binnen te halen.

Dat de talentvijver niet oneindig groot is, hoeft allang geen betoog meer. In het postcoronatijdperk zal dat niet anders zijn. Maar je ogen gaan als werkgever pas open wanneer je afstapt van die koortsachtige zoektocht naar dat ene perfecte profiel. Plots passeren er veel interessante vissen, veel meer dan je aanvankelijk had gedacht.

Dat is het principe van duurzame hr. Gelijkwaardigheid tussen kandidaat en recruiter en gezamenlijke belangen vormen het uitgangspunt om samen de best mogelijke match te vinden. En is die er niet voor deze specifieke job, dan mogelijk voor een andere. Nu of op een later moment.”

Je ogen gaan open wanneer je afstapt van dat ene perfecte profiel: plots zwemmen er veel interessante vissen.

Geen revolutie op til

Tot slot, betekende corona volgens u dé doorbraak van het nieuwe werken?

Bart Henssen: “We moeten ons geen illusies maken: veel organisaties zullen gewoon de klok willen terugdraaien. Ook zij hebben hebben daar namelijk hun redenen voor. Zo is teamwork een echte uitdaging bij afstandswerken en de verhouding met collega’s en leidinggevenden staat meer dan ooit onder druk. Bovendien zijn mensen sociale wezens, we missen onze werkplek en het communitygevoel.

Een revolutie verwacht ik dus niet meteen, maar de visie van werkgevers op dat nieuwe werken is op korte tijd wel grondig veranderd. Vroeger was telewerken in veel organisaties een taboewoord of het fnuikte je carrièrekansen, vandaag wordt het al veel vaker als dé sleutel gezien tot meer autonomie en een hogere productiviteit. Dus ja, de geesten zijn op dat vlak wel gerijpt.”

Wendbaar voor morgen: Cevora zet de lijnen uit voor leren en werken in de toekomst

In 2020 vierde Cevora zijn 30e verjaardag. Naar aanleiding daarvan stonden we het afgelopen jaar met experts stil bij de race for talent én blikten we vooruit naar 2030. Ontdek het trendrapport met als rode draad: de wisselwerking tussen levenslang leren en werken.

Neem een kijkje in het trendrapport

Verder lezen over corona en de arbeidsmarkt? Lees deel 1 van de reeks.