Vier op tien had willen bijscholen, maar ...

9 februari 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Shutterstock
Vier op tien had willen bijscholen, maar ...

Vier op de tien medewerkers geven aan dat ze willen bij- of zelfs omscholen. Helaas heeft 58% niet de tijd en ontbreekt het 30% aan de juiste lesmiddelen.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Corporate Learning Benchmark van hr-techbedrijf MobieTrain. Ruim negen op tien Europese bedrijven is wel van plan zijn opleidingsbudget voor 2022 te behouden of zelfs te verhogen. Dat cijfer is opmerkelijk hoger dan de 79% van vorig jaar.

Ruim zestig procent (64%) van de bedrijven zegt dan ook dat interne trainingen hoge, of zelfs de hoogste, prioriteit hebben in hun hr-strategie.

Niet langer enkel ‘voor de klas’

Organisaties zullen hun opleidingsbudget anders inzetten. Wat ze willen veranderen?

  • 56% noemt de bestaande cursussen niet aangepast aan de noden van de medewerker;
  • 55% meet niet de effectiviteit van opleidingen;
  • een derde vindt zijn opleidingen überhaupt niet effectief.

Almaar meer organisaties passen daarom alvast een mix toe van zowel offline als meetbare, online leermethodes. Zo maakte veertig procent van de bedrijven in 2021 al gebruik van blended learning.

Iets meer dan helft (56 procent) van de respondenten zegt ook een digitaal platform te overwegen voor zijn opleidingen. Dit gebeurt in hoofdzaak op desktops en laptops, al kan 40 procent ook mobiel leren op de smartphone.

Mobile microlearning gaat vooruit tot 11 procent van alle bedrijfsopleidingen.

Mobiel micro-leren

Over die korte, digitale micro-opleidingen zijn de respondenten het eens: ze hebben een bewezen hogere retentie dan klassieke face-to-face trainingen en online cursussen. Zestig procent van de ondervraagden overweegt mobile learning omwille van de ingebouwde retentietechnieken. Iets meer dan de helft van de respondenten (54 procent) zegt informatie uit klassieke trainingen ‘snel te vergeten’.

Verder geeft het onderzoek aan dat medewerkers in de nieuwe realiteit van het hybride werken onder meer anders moeten leren communiceren (65%) en ook moeten leren proactief denken (49%).

Guy Van Neck, ceo en medeoprichter van MobieTrain, onthoudt ook nog dat 80 procent van de organisaties trainingen een versterkende factor vinden voor de betrokkenheid. .

Finvision is overtuigd

MobieTrain citeert financiële dienstverlener Finvision als een tevreden klant sedert 2021. “Dankzij microlearning kunnen we leertrajecten en leermomenten gemakkelijk creëren en aanpassen, én koppelen met leuke quizzen. Het plan is dan ook om al onze opleidingen binnen de twee jaar digitaal beschikbaar te maken. We hopen dat continu leren zo vanzelfsprekend wordt voor onze medewerkers, simpelweg omdat het leuk en op eender welk moment op eender welk toestel toegankelijk is”, zegt Sam Verfaillie, Partner bij Finvision.

Bron van deze resultaten is MobieTrain, een ontwikkelaar van microleersystemen gebaseerd op spelelementen.