Vanuit onderzoek zijn we geen voorstander om formele evaluaties volledig los te laten
Prestatiemanagement evolueert: focus op groei, teamdoelen en ontwikkeling. Ontdek hoe evaluatiegesprekken medewerkers motiveren en verbinden.
In de academische wereld wordt prestatiemanagement gezien als een continu proces dat bestaat uit drie fases: het stellen van doelen voor de medewerker, opvolgen en beoordelen. Een goed prestatiemanagementsysteem biedt voordelen voor zowel de organisatie als de werknemer, zegt Isabeau Van Strydonck, doctoraal onderzoeker aan de UGent. “Het motiveert medewerkers om het beste uit zichzelf te halen, draagt bij aan hun welzijn en verbetert hun prestaties, zeker wanneer dit gepaard gaat met positieve feedback.”
Toch kent het systeem ook zijn nadelen, met name in termen van tijd. “Leidinggevenden maken vaak een onderscheid tussen hun operationele en hun hr-taken. Het uitvoeren van het laatste zien ze vaak als bijzaak. Maar het stellen van doelen en het geven van feedback vormt een cruciaal onderdeel van het takenpakket van leidinggevenden. Dit vormt een belangrijk aandachtspunt van hr: maak dat leidinggevenden voldoende tijd en ruimte hebben om medewerkers op een goede manier te managen.”
Sommige organisaties stappen af van het klassieke prestatiemanagementsysteem. “Ze kiezen voor informele gesprekken, maar die bieden niet altijd een oplossing”, waarschuwt Isabeau Van Strydonck. “Vanuit onderzoek zijn we geen voorstander om die formele evaluaties volledig los te laten. In organisaties zonder gestructureerd systeem raken leidinggevenden soms in de knoop door het gebrek aan objectieve documentatie. Ook voor medewerkers kan dit lastig zijn. Ze willen dat beslissingen over promotie of salarisverhogingen op een eerlijke manier worden genomen.”
De persoonlijke kenmerken van leidinggevenden spelen een grote rol in het succes van prestatiemanagement, zo blijkt uit het onderzoek van Isabeau Van Strydonck. Ze focust op twee competenties: leeroriëntatie en prestatieoriëntatie. “Leidinggevenden met een leeroriëntatie ontwikkelen zich continu en leren bij. Ze stellen leergerichte doelen voor hun medewerkers en focussen op hun groei. Leidinggevenden met een hoge prestatieoriëntatie daarentegen vergelijken zichzelf voortdurend met anderen en leggen de nadruk op het behalen van betere resultaten dan andere teams. Ze bespreken de prestaties van medewerkers door deze expliciet te vergelijken met die van collega’s. Die vergelijking drukt zwaar op de medewerkers, wat vaak leidt tot emotionele uitputting en slechtere prestaties.”
Prestatiemanagementsystemen zullen zich in de toekomst steeds meer richten op de ontwikkeling van medewerkers. “Het draait niet alleen om een terugblik op de prestaties, maar ook hoe medewerkers willen groeien”, zegt Van Strydonck. “In de wetenschap noemen we dit future work self-gesprekken. Vragen zoals: ‘Hoe wil ik mezelf ontwikkelen?’ en ‘Hoe zie ik mijn carrière over vijf of tien jaar?’, worden steeds belangrijker. In de context van levenslang leren speelt ontwikkeling een essentiële rol.”
Daarnaast krijgt het teamaspect een grotere rol in het prestatiemanagement, vertelt Van Strydonck. “Traditioneel ligt de focus op individuele doelen en prestaties, maar tegenwoordig werken we steeds meer in teams. Daarom moeten we ook evolueren naar teamprestatiemanagement, waarbij teamdoelen worden gesteld. Dit geeft medewerkers meer inzicht in hun bijdrage aan het team en verhoogt hun betrokkenheid en motivatie.”
Het volledige dossier over prestatiemanagement, informele feedback en evaluatiegesprekken lees je in HRmagazine van november. Daarin ontdek je onder andere de praktijkcase van Pluxee, Eneco en Liantis. Interesse in een membership? Contacteer Margot Van Namen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.