Zo voorkom je de stille vertrekpiek na de zomer

Foto
Jonathan Borba
Versterk de loyaliteit van je team door waardering te tonen op strategische momenten, zoals net na de zomervakantie. Een gespreid waarderingsbeleid kan het verschil maken en de kans op talentverlies verminderen.
In december halen veel Belgische bedrijven alles uit de kast om hun personeel te verrassen. Kerst, Nieuwjaar en Sinterklaas blijven vaste waarden in het jaarlijkse waarderingsbeleid. Maar tussen juni en december is er vaak een lange periode zonder bijzondere attenties. Volgens Kadonation wordt juist augustus daarbij te vaak over het hoofd gezien, terwijl dat net een strategisch moment kan zijn om medewerkers aan het bedrijf te binden.
Van zomerreflectie naar ‘September Surge’
De zomervakantie biedt werknemers de kans om afstand te nemen van hun werk. Na zo’n periode van rust volgt vaak een moment van bezinning: wil ik met dezelfde motivatie terugkeren? Past mijn huidige functie nog? En voel ik me eigenlijk wel gewaardeerd?
“Wie in de zon zit te mijmeren over zijn job, beslist vaak in september om écht werk te maken van een nieuwe uitdaging”, zegt Jelle Van Roosbroeck, co-founder van Kadonation. “Door ook nét vóór die beslissende periode waardering te tonen, verklein je het risico dat talent vertrekt.”
Volgens Kadonation ervaren veel bedrijven direct na de zomer een toename in sollicitaties. Die jaarlijkse stijging – tussen begin september en half oktober – staat bekend als de ‘September Surge’.
Meer spreiding, meer effect
Traditioneel ligt de focus van veel werkgevers nog steeds op het eindejaar, maar daarmee blijft potentieel onbenut. Een gespreid waarderingsbeleid kan op meerdere momenten door het jaar heen een positief effect hebben.
Uit recent onderzoek blijkt dat 46% van de Belgische werknemers een geschenk verwacht met Kerst of Nieuwjaar. Sinterklaas leeft nog bij 23% van de respondenten. Toch dalen die percentages: vijf jaar geleden verwachtte nog twee derde iets rond Kerst en vier op de tien bij Sinterklaas. “De verwachtingen zijn er nog, maar ze schuiven op. Het momentum is aan het veranderen en schuift meer op richting persoonlijke momenten”, aldus Van Roosbroeck.
Onverwachte momenten maken het verschil
Een groot gebaar is volgens Kadonation niet noodzakelijk om impact te hebben. “Het zijn net de onverwachte momenten die blijven hangen”, zegt Van Roosbroeck. “Denk aan een back-to-work lunch, een zomerse traktatie of een klein geschenk. Zet een ijskar op de parking en je scoort gegarandeerd punten.”
Een effectief waarderingsbeleid kijkt dus niet alleen naar de kalendermaanden, maar vooral naar betekenisvolle momenten: persoonlijke gebeurtenissen, terugkeer na afwezigheid of periodes van reflectie zoals vlak na de zomer. Zo kunnen bedrijven de band met hun medewerkers versterken, zonder dat de kosten uit de hand lopen.
“Hr-budgetten zijn beperkt, dat snappen we. Maar door waardering te spreiden over het jaar, verhoog je de impact én vermijd je cashflowstress in december”, besluit Van Roosbroeck.
25K
Volg ons op Linkedin en sluit je gratis aan bij de grootste HR-community van België.






