Privacyverklaring

De bedrijfswagen minder evidente optie voor werknemers

13 september 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Clem Onojeghuo - pexels

20% van de werknemers zou niet voor een bedrijfswagen opteren in plaats van een salarisverhoging bij een promotie. Al blijft de bedrijfswagen een belangrijk element in het salarispakket.

Dat ziet adviesbedrijf Robert Half in de aanloop naar zijn Salarisgids 2024. In de meeste gevallen resulteert een functiewissel met meer verantwoordelijkheden ook in een financiële stap vooruit. Niet altijd kan dat met een salarisverhoging en dan zoeken werkgevers alternatieven. Een bedrijfswagen staat hoog op de lijst van voordelen die door werkgevers worden aangeboden.

Toch liever niet de bedrijfswagen

Maar 1 op de 5 werknemers geeft aan dat ze geen bedrijfswagen zouden accepteren als hun werkgever deze aanbiedt ter vervanging van een salarisverhoging bij promotie.

De interesse voor dit voordeel neemt ook af naarmate werknemers ouder worden. Zo zou 14% van de ondervraagden tussen 18 en 34 jaar dit weigeren, 18% voor de 35-54-jarigen en 29% van de werknemers ouder dan 55 jaar.

“Dit is een nogal verrassend resultaat, want de bedrijfswagen, of het equivalente budget ervoor, is een van de belangrijkste voordelen die kandidaten aantrekt bij het solliciteren. Er zijn verschillende redenen die de correlatie tussen deze weigering en leeftijd zouden verklaren. Zo hebben sommige oudere werknemers al een auto om familieredenen. Of ze verkiezen een hoger salaris omdat ze dichter tegen hun pensioenleeftijd zitten. Ongeacht de leeftijd moet natuurlijk ook het telewerken in rekening gebracht worden. Dat vermindert de verplaatsingen, of de voorkeur van werknemers voor een mobiliteitsbudget”, zegt Jeroen Diels, Regional Managing Director bij Robert Half.

De experts van Robert Half merken ook op dat werknemers meer belang hechten aan hun ecologische voetafdruk. Ze zijn daarom dus wellicht ook eerder geneigd te kiezen voor een milieuvriendelijker alternatief. Vooral als ze in steden wonen, wint het openbaar vervoer of fietsleasing, aan interesse.

Here to stay

Ondanks de groeiende voorkeur van werknemers voor flexibele mobiliteitsoplossingen en het toenemende aantal alternatieven, blijft de bedrijfswagen (of een vergelijkbaar budget) nog steeds een van de belangrijkste extralegale voordelen blijft in salarispakketten. Uit dezelfde studie bleek dat 45% van de werkgevers bereid is om een bedrijfswagen aan te bieden als een salarisverhoging niet haalbaar is.

“De bedrijfswagen blijft een overtuigend argument voor werkgevers, en veel werknemers zullen erdoor blijven worden aangetrokken. In het kader van een promotie beseft de werkgever dat elke werknemer een op maat gemaakte promotie zal verkiezen die aan zijn huidige behoeften voldoet. Flexibiliteit is bijvoorbeeld een zeer gewild extralegaal voordeel voor werknemers en flexibele mobiliteit is daarop geen uitzondering. Dat is ook de reden waarom het mobiliteitsbudget aan belang wint”, zo besluit Jeroen Diels.

Fietsleasing

Misschien heeft ook de fiets er iets mee te maken. Het fenomeen fietsleasing zit immers in de lift. Zo bleek uit een bevraging van Securex dat werkgevers in België de intentie hebben om fietsgebruik bij hun werknemers aan te moedigen. Fietsleasing is hierbij duidelijk in trek: 19,7% van de Belgische werkgevers biedt deze mogelijkheid al aan al hun werknemers. Bovendien heeft een kwart (24,9%) van de werkgevers die geen fietsleasing aanbieden, de intentie om dit in de toekomst wél te doen.