Privacyverklaring

“We dagen onze autoafhankelijkheid uit als bedrijf”

26 april 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Netwerk Duurzame Mobiliteit lanceert zijn tweede editie van ‘30 Dagen Minder Wagen’. Ook bedrijven als QbD Group nemen daaraan deel en roepen medewerkers op om in juni zo veel mogelijk hun auto aan de kant te laten staan.

Wie de uitdaging aangaat, krijgt praktische tips, tools en een financieel duwtje in de rug die hen helpen ‘autominderen’. Achter de campagne zit Netwerk Duurzame Mobiliteit, een koepel voor organisaties als Autodelen.be, Bond Beter Leefmilieu, Mobiel 21, Trage Wegen enzovoort.

De campagne mikt ook op bedrijven. Consultancybedrijf QbD Group schaarde zich al collectief achter 30 Dagen Minder Wagen. QbD Group is “een kennisorganisatie die bedrijven in life sciences helpt om hun producten en therapieën kwalitatief en veilig op de markt te brengen.”

Ook meer verbondenheid

QbD Group verhuisde eind vorig jaar al naar een nieuw en centraal gelegen kantoor in Wilrijk, onder andere vanwege de multimodale bereikbaarheid.

Elly De Bruyn, chief human resources officer bij QbD Group: “Zoals bij veel consultancybedrijven is de bedrijfswagen ook bij ons moeilijk weg te denken. Deelnemen aan 30 Dagen Minder Wagen is voor ons een belangrijke stap om onze autoafhankelijkheid uit te dagen als bedrijf. Nog belangrijker is de verbondenheid die we willen creëren door onze fiets-, wandel- en carpoolacties. In de context daarvan organiseren we fietsveiligheidsworkshops en komt er een mobiele fietsenmaker langs, zodat iedereen in optimale vorm aan de start komt.”

Het opzet is dat zoveel mogelijk Vlamingen de eigen wagen in juni zo veel mogelijk aan de kant laten. “Alles wat minder is, is beter”, zegt Laura Berthoud, campagnecoördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit. “We laten elke deelnemer zelf invullen wat ‘minder’ voor hen inhoudt. Of je nu nieuwe fiets- en wandelroutes wilt ontdekken, meer wilt lezen op de bus of trein of een eerste keer wilt autodelen: elke reden is goed om je eigen wagen minder te gebruiken.’

De organisatie mikt dit jaar op vijftienduizend deelnemers. Drie mobiliteitspartners (De Lijn, Blue-bike en Cambio) voorzien in een financieel duwtje in de rug voor de deelnemers.

Autoluwe dagen, maanden, jaren

Ambassadrice van de campagne is Cathy Macharis, professor mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Zij weet uit onderzoek dat een langere periode nodig is om ‘auto’-matismen écht in vraag te stellen en af te zweren. “Zo gaf in oktober vorig jaar een op de drie deelnemers nog aan opmerkelijk minder met de wagen te rijden. Bovendien is het een ideale manier om van de vrijheid te proeven, terwijl je je niet meer afhankelijk voelt van je wagen. Er zijn zoveel andere opties en die kun je een maand lang uitproberen. Samen met collega’s of met vrienden wordt het een leuke uitdaging die ook nog leidt tot verbondenheid.’

Meer informatie en inschrijven kan via www.30dagenminderwagen.be