Privacyverklaring

Meer enthousiasme dan angst voor AI

28 maart 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Hatice Baran (Pexels)

Een grote meerderheid van de werknemers beseft dat AI-gerelateerde vaardigheden aan belang zullen winnen. Ze vinden trainingen belangrijk om vaardigheden te ontwikkelen, maar een diploma of een kwalificatie vinden ze niet nodig.

Dat concludeert alvast Salesforce uit een bevraging bij meer dan 11.000 werknemers in elf landen.

84% van de bevraagde werknemers beseffen dat AI-skills en andere digitale vaardigheden steeds belangrijker worden en dat ze daarvoor de juiste training nodig hebben.  Ook leidinggevenden geven aan dat ze veel voordelen zien in het aanwerven op basis van skills in plaats van kwalificaties. Liefst 87% gelooft dat vaardigheden het belangrijkste argument zijn in de beoordeling van een kandidaat. Ze bieden perspectieven voor het behoud van talent (56%), diversiteit (48%) en kennisdeling (46%) in de organisatie.

Toch gaapt er een kloof tussen de vaardigheden die bedrijven zoeken en de skills die medewerkers vandaag tijdens hun job nodig hebben. Terwijl artificiële intelligentie, coderen en appontwikkeling zowat de snelst groeiende en meest gevraagde vaardigheden van dit moment zijn, behoren ze ook tot de minst gebruikte skills voor de dagelijkse taken van werknemers. Slechts een op de tien maakt er al gebruik van. Zelfs in de technologiesector heeft amper 27% van het personeel op dit moment AI-skills nodig. In andere sectoren ligt dat aantal nog lager, zoals in de zorg (8%) en in de publieke sector (6%).

Potentieel van generatieve AI overtreft angst

Het goede nieuws voor bedrijven die willen meesurfen met opkomende technologieën: er heerst op de werkvloer meer enthousiasme dan angst voor de manier waarop deze oplossingen de jobs van de toekomst zullen veranderen. Ongeveer 60% is optimistisch over het vooruitzicht om algemene AI (zoals ChatGPT) voor hun werk te gebruiken. Dat is meer dan het aandeel respondenten in de studie die bezorgd zijn over het feit dat de technologie hun job overbodig zou kunnen maken (42%).

Ook het management van bedrijven denkt er zo over. Zo geven twee op de drie leidinggevenden aan dat hun organisatie aan het kijken is naar het potentieel om algemene AI in te zetten. Helaas heeft de meerderheid van de werknemers in die bedrijven vandaag nog geen vaardigheden om met AI-technologie aan de slag te gaan.

Ze beseffen nochtans wel dat ze die vaardigheden moeten ontwikkelen. Bijna een op de vier rangschikt AI-skills in de top drie van de belangrijkste digitale vaardigheden.

Upskilling is gedeelde verantwoordelijkheid

Bijna alle werknemers wereldwijd (97%) geloven dat bedrijven prioriteit moeten geven aan AI-skills in de ontwikkelingstrajecten van hun mensen.

Leidinggevenden noemen specifieke skills die belangrijker zullen worden:

  • datasecurity (60%),
  • ethische AI en automatisatie (58%)
  • programmeren (57%)

Lien Ceulemans, country leader Belux bij Salesforce, ziet hoe bedrijven in sneltreinvaart digitaliseren. “Het is daarom essentieel dat we bestaande medewerkers bijscholen.”

Salesforce neemt ook een deel verantwoordelijkheid op, onder meer via partnerships met Becode en Girleek, evenals met Trailhead, een platform dat mensen helpt om zich zelfstandig en op een laagdrempelige manier te ontwikkelen.