Durf de klassieke opleidingsvorm waarbij ervaren collega’s jongeren in ondernemingen wegwijs maken omdraaien, stelt Koen Van Raemdonck voor. Hij is vicepresident human resources bij BASF Antwerpen.
De digitalisering van de werkplek komt dankzij artificiële intelligentie in een stroomversnelling. Werkmethodieken veranderen snel. Het laatste wat we zullen doen, is stereotypen bekrachtigen. De meeste ervaren medewerkers zijn mee in het digitale verhaal. Maar durf ook benoemen dat jonge talenten zijn opgegroeid met technologie. Hun adoptiesnelheid ligt doorgaans hoger.
Dat vormt de kiem van omgekeerd mentorschap. Zonder die leervorm strak en formeel te organiseren, vindt het zijn weg doorheen de BASF-productiesite. Eenvoud loont. Pragmatische formats, geïnspireerd van onderuit de organisatie, zijn kampioenen in effectiviteit. Voorbeeld één: jonge enthousiastelingen die zich engageren als vrijwillige en rondwandelende digicoaches op de werkvloer. Ze lenigen de leerbehoefte op maat van de collega. Voorbeeld twee: informeel leren tijdens de lunchpauze. Vaak zijn het de jongste medewerkers die de leersessie leiden. Ze demonstreren laagdrempelig de digitale mogelijkheden en zetten hun collega’s op weg.
Leidt de opkomende dominante technologie naar sociale isolatie op het werk? Integendeel, omgekeerd mentorschap werkt hoge verbondenheid binnen de teams in de hand. Zonder een hoogdravend programma op te zetten, tilt praktisch advies op maat de skills van de senior collega’s omhoog. Co-pilot-tips, iemand?
In onze Vlaamse bedrijven benutten we onvoldoende het aanwezige potentieel en onontgonnen talent. Dat talent stimuleren en mobiliseren leidt tot waardecreatie. Start kleinschalig met initiatieven zoals omgekeerd mentorschap en laat het zoals een olievlek z’n aanstekelijke en uitdijende werk doen. Let op, omgekeerd mentorschap staat los van generatiemanagement. We brengen medewerkers niet onder in vakjes. Generaties verschillen fundamenteel niet sterk van de vorige. Alleen is de context vandaag anders, waardoor het gedrag evolueert.
De klassieke benadering van leren in termen van het aantal dagen opleiding in een klassikale setting is achterhaald. Leren, dat je doe van peers en door kennis toe te passen in de job. In de maatschappij verloopt leren toch ook op een spontane manier? Het zijn vaak kinderen en kleinkinderen die grootouders over de digitale horden leren stappen. Waarom zou dat model verschillen op de werkvloer? Maak van loopbaanlang leren een onderdeel in de bedrijfsstrategie en -cultuur. We voeden die visie voortdurend in de onderneming. Het is een inclusief verhaal waarin je alle medewerkers meeneemt.
De argwaan voor nieuwe technologie deemstert stilaan uit. Medewerkers durven artificiële intelligentie steeds meer omarmen. Na het experimenteren is het tijd voor waardecreatie. Omgekeerd leiderschap klinkt als een zachtgekookt ei, maar vormt mee het duurzame fundament voor economische, financiële en maatschappelijke meerwaarde.
De auteur:
Koen Van Raemdonck is vicepresident human resources bij BASF Antwerpen en maakt deel uit van de adviesraad van HRmagazine.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.