Dat de bedrijfsfiets evenwaardig is aan de bedrijfswagen (of zelfs beter dan?), daar hoef je vrijwel niemand nog van te overtuigen. Maar wordt de loonadministratie zo niet nóg ingewikkelder? ‘Niet bij ons’, zeggen Koen en Wim Floré van o2o. ‘Je stalt de fiets even makkelijk in je cafetariaplan als in een fietsrek.’
Een batterij, een achterwiel met een motortje erin, een paar kabels en vijzen en twee sportieve citybikes. Daar is het allemaal mee begonnen. De broers Koen en Wim Floré, dan nog jonge twintigers uit het Gentse, maakten hun eigen e-bike om zich te verplaatsen. ‘Als je goed meetrapte, reed de fiets 45km/uur. Een speedbike, noemden we die.’ Het was een speedpedelec, nog voor het woord bestond.
‘Deze fiets was een combinatie van puur motorplezier en ongekende efficiëntie binnen een straal van 20 kilometer’, zegt Koen.
Ze wisten het toen nog niet, maar daar is het zaadje voor o2o geplant. ‘We voelden al snel instinctief aan dat de speedpedelec weleens het vervoersmiddel van de toekomst zou kunnen worden’, zegt Koen, 37 intussen, vanuit het o2o-kantoor in de schaduw van de Gentse haven. ‘Eerst dachten we aan een bedrijfje om er zelf te maken, maar door gebrekkige wetgeving, zouden we dit nooit rendabel krijgen. Omdat we de wereld toch wilden laten kennismaken met de efficiëntie en mogelijkheden van de fiets, zijn we blijven zoeken. Toen de eerste speedpedelecs op de markt kwamen en we zagen dat die heel duur waren, waardoor alleen “de gekken” zo’n fiets zouden kopen, heeft het idee van o2o vorm gekregen. Wim (32): ‘Echt waar, al fietsend zijn we op het idee te komen om voor fietsleasing te gaan. De fiscale hefboom was een gouden kans.’
Medevennoot Tom Maes (38): ‘Het idee is ook: als grote bedrijven behalve een bedrijfswagen ook fietsen gaan aanbieden, krijg je pas echt impact. Het is een duurzame business, en je kan de mobiliteit vooruithelpen, toch een van de grote knelpunten in dit land.’
Wim Floré: ‘De auto heeft mogelijkheden die een fiets niet heeft. Zelf heb ik nu ook nog een auto. Maar de voordelen van de wagen in het alledaags gebruik komen onder druk. En de fiets vult die veelal perfect in. Met het aanbod van de elektrische (bak)fietsen, al dan niet in de vorm van speedpedelecs, is de tijdswinst vaak groter op de fiets. Het juiste vervoersmiddel op het juiste moment, met de fiets als volwaardig deeltje van de mobiliteitspuzzel.
Koen Floré: ‘Fietsen maakt je hoofd vrij. Je bent buiten, je bloed stroomt. In de auto enerveer je je makkelijk in het verkeer. En met de fiets ben je er ook vaak sneller, zeker met de speedpedelec.’
Wim: ‘In het begin misschien. Maar als je het eenmaal gewoon bent, is fietsen verslavend. Dat blijkt ook uit onderzoek. Wij zijn partner geweest van het project 365snel, waarbij 150 mensen zich geëngageerd hebben om drie weken lang hun woon-werkverkeer met de speedpedelec te doen. De bijzonderste ervaring was voor hen dat ze zich gezonder en gelukkiger voelden. Healthy body, healthy mind: happy people. Ook de klokvastheid was belangrijk. De fiets is niet altijd sneller, maar het feit dat je weet dat je op tijd en met al wat beweging achter de kiezen aankomt op jouw werk is voor iedereen aangenamer, voor jezelf, de collega's én jouw werkgever.’
Koen: ‘Frank Deboosere, behalve weerman een fervente fietser, is ooit dezelfde vraag gesteld. Statistisch gezien heb je maar 2,5 procent kans (zie hier) dat je effectief in de regen gaat fietsen als je hem gebruikt voor woon-werkverkeer. Dus die kans is heel klein. En als het regent, is het ook maar zelden een plensbui.’
Tom Maes: ‘Wij fietsen allemaal zeer graag, zowel naar het werk als in onze vrije tijd, en we wonen toch ook in België. (lacht) En er is ook kledij beschikbaar die tegen de regen beschermt, natuurlijk.’
Koen: ‘Dus ja, je mag van ons natuurlijk je auto gebruiken, maar als je dat alleen doet als het regent, zal hij vaak stilstaan.’
Het is eigenlijk zonde om géén fietsleasing aan te bieden
Koen: ‘Dat klopt, maar de technologie is nu eindelijk “op de fiets gesprongen”, om het zo te zeggen. Het is heel snel gegaan de jongste jaren. Je hebt e-bikes, speedpedelecs, lichte bakfietsen, schijfremmen, een geïntegreerde gps … Fietsen zijn daardoor meer en meer een mobiliteitsoplossing geworden, waar ze vroeger misschien vooral dienden voor uitstapjes op zondag.’
Tom: ‘Er rijden ook veel meer elektrische fietsen rond. Vroeger was dat iets voor zestigplussers, volgens de laatste cijfers kiezen ook twintigers er steeds vaker voor.’
Tom: ‘De overheid heeft een heel interessant kader gecreëerd. Zo interessant, dat het eigenlijk zonde is om het te laten liggen. Enerzijds is er de fietskilometervergoeding, anderzijds kun je op een fiscaal interessante manier aan loonruil doen, waarbij medewerkers netto meer overhouden dan als je ze gewoon cash betaalt.
Tom: ‘De medewerker stelt een pakket samen met de fiets van zijn dromen, kiest de opties, en de werkgever moet er voor de rest bijna niet naar omzien. Wij regelen het.’
Wim: ‘Drie jaar geleden moesten wij bij onze gesprekken bedrijven nog overtuigen om fietsleasing aan te bieden. Nu kunnen we dat quasi overslaan. We moeten gewoon nog uitleggen dat we de beste zijn.’ (knipoogt)
Tom: ‘Door de loonruil én het fiscale voordeel is het leasebedrag budgetneutraal voor het bedrijf.
Tom: ‘Waar wij ons in onderscheiden, is dat gebruiksgemak absoluut op één staat. Ons IT-platform brengt iedereen samen: de werkgever, de werknemer, de dealer, de pechhulp… Zowel de werkgever als de werknemer kan alles regelen in een paar muisklikken.’
Wim: Al van in het begin zetten we hard in op de ontzorging van de hr-afdeling. Extra werk voor hen is dé reden voor een bedrijf om geen fietsleasing te doen. Nu blijkt dat we de enige fietsleasemaatschappij zijn die daar van in begin zo hard op heeft ingezet. De combinatie met ons eigen IT-platform, maakt dat we daarin een sterke voorsprong hebben.’
Koen: ‘We zijn eigenlijk een schakel tussen de sociale secretariaten en de werkgever. Daardoor bespaart de hr-afdeling massa’s tijd. ’
Wim: ‘Om een idee te geven hoever dat gaat: we stellen zelfs het addendum bij het arbeidscontract op, en maken dat het ondertekend raakt. We hebben directe IT-koppelingen met cafetariaplannen van sociale secretariaten zodat de payroll automatisch verloopt. We zijn de enigen die dat kunnen.’
Koen: ‘Je hebt 100 procent vrije keuze bij ons, er is geen beperkt lijstje van fietshandelaars die dan toevallig allemaal veraf liggen van waar je woont. Je kan dus gewoon bij de fietshandelaar om de hoek gaan uittesten of je nu een koersvelo wil, een speedpedelec of toch een bakfiets.’
Tom: ‘Neen, die leiden we allemaal tot bij ons. Maar we proberen in eerste instantie te garanderen dat er zo weinig mogelijk vragen zíjn, door het proces heel vlot te maken. Op onze online tools krijgt iedereen meteen de informatie te zien die relevant is voor hem of haar.’
Koen: ‘Bovendien hebben we een supportteam ter beschikking voor de werknemers, zowel per mail als per telefoon.’
Koen: ‘Onze accountmanagers begeleiden een bedrijf volledig bij de opstart, in combinatie met het online implementatieplan, voorkomt dat veel onduidelijkheid.’
Tom: ‘We zoeken naar zo veel mogelijk specifieke informatie over je bedrijf. Wat zijn de drijfveren? Welke cao is van toepassing? Wat zijn de financiële voorwaarden? Van daaruit ontwerpen we een oplossing op maat. Dus als het al complex is, dan voor ons.’
Koen: ‘Als ze met ons werken, niet.’ (lacht)
Tom: ‘Neen, het enige wat je moet doen, is de offerte die aangevraagd is door uw medewerkers digitaal goedkeuren. o2o neemt het gedeelte van de loonruil op zich. Of je nu al een cafetariaplan hebt, of fietsleasing losstaand wil aanbieden. Wij steken dan de formules voor de loonberekening in ons platform, waar de medewerker de bruto-netto-impact kan nagaan van elke fiets die hij overweegt.’
Koen: ‘ Wij maken een automatische koppeling met flexible reward providers SD Worx en Aon én met Deloitte en KPMG, zodanig dat de payroll gegevens vlot uitgewisseld worden met de klant, zoals AG Insurance, PwC en Orange Belgium. Het is eigenlijk even simpel als je fiets in het fietsrek schuiven.’
Hoe werkt het?
Inge is 42 jaar, verdient 4.000 euro bruto en wil voor drie jaar een speedpedelec, catalogusprijs 6.000 euro. Hoeveel zal haar dat netto kosten?
Koen: ‘Sommigen geloven het niet, maar eigenlijk niets. De leasing bedraagt zo’n 220 euro per maand, met pechbijstand, diefstalverzekering, schadeverzekering, en een jaarlijks herstel- en onderhoudsbudget. Doordat er allerlei heffingen op het loon wegvallen bij zo’n uitruil, zal Inge netto zo’n 80-90 euro betalen. Máár … in de meeste bedrijven is er nog zoiets als een fietsvergoeding. Als Inge op 15 kilometer van haar werk woont en tien werkdagen per maand met de fiets komt, verdient ze die 80 euro meteen terug. Als ze op die dagen haar auto laat staan, spaart dat ofwel haarzelf veel brandstof uit, ofwel de werkgever, als Inge een bedrijfswagen heeft.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.