HRmagazine
11 november 2025
Zoeken
Nieuwsbrief
Word member

​Leertechnologie, geen kostenpost maar een duurzame strategie

Foto

Stijn Vanderdeelen

Leertechnologieën transformeren werkplekleren, met AI-gepersonaliseerde routes en virtuele simulaties die bijscholing versnellen. Meetbare impact en duurzame implementatie zijn cruciaal, terwijl AI en VR toekomstige innovators zijn. Ontdek hoe je de ROI van leren optimaliseert en obstakels overwint.

Leren op de werkvloer is in volle transformatie. Automatisering, digitalisering en een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt dwingen organisaties om hun medewerkers niet alleen sneller, maar ook slimmer op te leiden. Leertechnologieën spelen daarin een sleutelrol: van gepersonaliseerde leerroutes tot AI-ondersteunde coaching en virtuele simulaties.

Maar hoe meet je eigenlijk de return on investment (ROI) van leren? En welke obstakels staan duurzame implementatie in de weg?

Welke rol spelen leertechnologieën vandaag?

Bien Vanderstappen: “De belangrijkste drijfveer is de nood aan snelle en kwalitatieve bijscholing. Automatisering en digitalisering zorgen ervoor dat grote groepen mensen nieuwe vaardigheden moeten aanleren, zowel in bedrijven als in onderwijs. Technologie maakt dat proces schaalbaar en efficiënt.”

Brecht Kets: “In corporate learning draait het ook om competitiviteit. Goed opgeleide medewerkers produceren sneller en beter. Technologie is geen doel op zich, maar een middel om dat rendement te realiseren.”

Evarest Schoofs: “Mensen zijn gewend aan digitale prikkels en interactieve tools. Dat verwachtingspatroon moeten we ook in leren doortrekken om motivatie en betrokkenheid hoog te houden.”

Simon Beausaert: “Technologie maakt gepersonaliseerd leren mogelijk. Niet iedereen leert op dezelfde manier of in hetzelfde tempo. Met tools zoals Brightbook kunnen we die diversiteit in leervoorkeuren en tempo’s optimaal ondersteunen.”

Bart Sagaert: “Vroeger was training soms een formaliteit. Vandaag willen bedrijven dat het leerproces meetbare waarde oplevert. Technologie kan helpen om de waarde in kaart te brengen.”

Justine Seynhaeve: “Een studie van Statbel uit 2024 die onlangs uitgebreid in de Belgische economische media besproken werd, toont aan dat jobhopping als trend meer aanwezig is dan ooit tevoren. Up- en reskilling zijn dus noodzakelijk en daar kan EdTech helpen.”

Hoe meet je de ROI van leren?

Evarest Schoofs: “Rendement meten blijft een uitdaging. Vaak ontbreekt een nulmeting, waardoor het moeilijk is om de impact in cijfers te vatten.”

Simon Beausaert: “Bovendien is er in organisaties vaak heel veel data beschikbaar, maar is er geen duidelijke focus. Wat wil je precies verbeteren aan de hand van een training of leertraject en dus, wat wil je meten?”

Brecht Kets: “Wij kijken daarom niet alleen naar leerrendement, maar ook naar het eindresultaat. Bij Basic-Fit Spanje hebben we zo bijvoorbeeld het ziekteverzuim door ergonomische klachten gehalveerd. Maar zonder voorafgaande data is zo’n impact moeilijk hard te maken.”

Bart Sagaert: “Een-op-een-impact meten is zelden mogelijk, omdat er altijd meerdere factoren meespelen. Toch is meten cruciaal, anders wordt leren al snel gezien als een kostenpost.”

Simon Beausaert: “Je moet op alle niveaus meten: beleving, leerwinst, gedragsverandering en resultaat. Alles is met elkaar verbonden.”

Bien Vanderstappen: “Inderdaad, je moet daarom holistisch kijken: een operator die bijvoorbeeld beter kan redeneren, zal minder beroep doen op technische ondersteuning. Het effect is vaak indirect.”

Thomas Van Cauwenberghe: “Wij krijgen wekelijks vragen over impactstudies, testbeds en de resultaten van live-testen van tools met gebruikers. De groeiende samenwerking met onderzoeksinstellingen is daarbij een grote hulp, maar hier liggen nog heel wat opportuniteiten.”

Hoe overtuig je een CFO, hr-directeur of L&D-manager om te investeren in opleidingen en leertechnologie?

Toon Devloo: “Met Leah ondersteunen we leidinggevenden in de transfer van leren naar de praktijk. Dat zorgt voor schaalbaarheid en personalisatie, twee zaken die vandaag bovenaan het lijstje van beslissingsnemers staan.”

Bien Vanderstappen: “We zien dat investeringen in leren vaak pas gebeuren als de core business bedreigd wordt.”

Toon Devloo: “Daarom stellen wij ook de vraag: wat als je níet investeert? De risico’s van niets doen zijn vaak groter.”

Bart Sagaert: “Onze technologie wordt voornamelijk ingezet om compliancy in kaart te brengen, en het niet compliant zijn houdt veel risico's in.”

Thomas Van Cauwenberghe: “We moeten ook eerlijk zijn: de war for talent is nog niet voorbij. In bepaalde sectoren of voor bepaalde profielen wordt het alleen maar moeilijker. Opleiden en trainen zijn dan een extra toegevoegde waarde voor de werknemer. Naast het feit dat constant opleiden gewoon noodzakelijk is in de ongelooflijk snel veranderende werkomgeving.”

Zijn jullie klanten, de L&D-professionals, vooral bezig met rapportage aan C-level, of willen ze ook effectief leren en zaken bijsturen aan de hand van data?

Bien Vanderstappen: “Rapporten zijn helaas nog steeds nodig om change management rond leren door te voeren, zeker als we het over duurzaam leren hebben.”

Simon Beausaert: “Dat leren belangrijk is, is bij de meeste organisaties ondertussen duidelijk. Change management is vooral nodig rond hoe je leren organiseert. Managers kijken vandaag nog te vaak op een klassieke manier naar leren zoals een volledige dag training geven. Technologie maakt andere manieren van (informeel) leren mogelijk, maar dat vraagt een verandering in mindset.”

[…]

Het volledige rondetafelgesprek kon je lezen in het printmagazine van september. We gingen dieper in op de grootste obstakels voor de ROI van leertechnologie en vroegen onze sprekers welke technologische innovaties volgens hen de volgende game changers zullen worden. Wil jij ook een exemplaar ontvangen? Contacteer rosanne.beeckman@nieuwemediagroep.be voor meer informatie over onze memberships.

25K

Volg ons op Linkedin en sluit je gratis aan bij de grootste HR-community van België.

Rubrieken

Over HRmagazine

Externe links

Volg ons op socials

Published by