Privacyverklaring

Accountants willen vooral leren en groeien

4 maart 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Accountant is niet alleen een knelpuntberoep, het blijkt voor de meesten in de job ook de juiste keuze. Acht op de tien accountants zouden zonder aarzelen voor dezelfde carrière kiezen. Ze zetten groeien en leren bovenaan hun verwachtingen van de ideale job.

Uit een recent onderzoek van Wolters Kluwer bij vijfhonderd medewerkers en zaakvoerders van accountantskantoren blijkt dat accountants zich goed in hun (professionele) vel voelen. Ze gaan het vaakst aan de slag in een team of starten hun eigen zaak:

  • 18% van de respondenten werkt alleen;
  • 35% werkt in een kantoor met maximum vier andere collega’s;
  • 32% heeft tussen vijf tot twintig collega’s.

En dat worden er steeds meer: bij meer dan de helft van de bevraagde kantoren steeg het aantal medewerkers, en bij slechts 4% daalde het. Deel uitmaken van een groeiverhaal draagt bij tot die grote jobtevredenheid vandaag. Maar hoe kijkt de Belgische accountant naar de toekomst?  

Rooskleurig

De meerderheid van de respondenten wil op hetzelfde elan doorgaan en heeft duidelijk vertrouwen in de toekomst. 60% van de zaakvoerders wil tegen 2025 groeien, organisch of door overnames. 26% wil de activiteiten op het huidige niveau houden.  

Inhoudelijk wordt vooral gekeken naar een verschuiving van basistaken zoals  compliance/aangifte-activiteiten en standaardrapporten, die nu zo’n 63% van de workload uitmaken, naar meer adviserende trajecten. Vandaag gaat 22% van de tijd naar businessgerelateerd en ingewikkeld fiscaal advies, maar binnen de drie jaar moet dat 33% van de tijd zijn. 21,5% maakt een topprioriteit van de uitbreiding van de activiteiten en de ontwikkeling van extra aanbod.  

Digitaal

Een andere topprioriteit is de investering in digitale tools en automatiseringsoplossingen die de efficiëntie verhogen. Bijna twee derde van de respondenten maakt budget vrij voor tools als scanoplossingen, elektronisch factureren of klantportalen.

Ook voor opleidingen wordt steeds vaker naar digitale alternatieven gekeken. Momenteel volgt een kleine 80% nog voornamelijk klassikale opleidingen, maar de respondenten schatten zelf in dat dat binnen drie jaar nog zo’n 60% zal zijn.

Daarnaast is de verschuiving in communicatietools voor klantcontact een opvallend detail. Waar in 2017 vooral telefonisch, via e-mail en tools zoals klantenportalen met klanten gecommuniceerd werd, is WhatsApp momenteel aan een serieuze opmars bezig. Bijna 30% van de zaakvoerders gaf aan de tool te gebruiken voor klantcommunicatie.  

Digitalisering begeleiden

Digitalisering is voor accountants niets nieuws: de meeste kantoren of zelfstandigen gebruiken al jaren ondersteunende software en technologische tools. Wat wel opvalt is dat we ons duidelijk op een kantelpunt bevinden. “Waar nu nog het merendeel van de tijd besteed wordt aan standaardtaken, gaat er volop ingezet worden op tools die net die taken kunnen overnemen, zodat er meer tijd kan gaan naar advies en CFO-taken", zegt Ronny De Goedt, managing director Tax & Accounting Belgium. "Daarnaast stellen digital-savvy accountants zich nu kandidaat om ook hun klanten te begeleiden in het digitaliseringstraject. Vandaag geeft 27% dat aan als ambitie, maar ik verwacht dat we dat percentage de komende jaren nog zal stijgen.”    

Complex

Het onderzoek polste ook naar de grootste uitdagingen in de job. Met stip op de eerste plaats: de voortdurend wijzigende wetgeving opvolgen en toepassen. Michiel van den Keybus, segment manager Tax Legal & Regulatory Belgium, licht toe: “Vooral de regels voor personenbelasting, btw, vennootschapsbelasting en -recht zijn thema’s waarop accountants weleens vastlopen. Al verschillen zaakvoerders en medewerkers op dat vlak van mening: vooral de zaakvoerders schatten de kennis van hun kantoor over deze thema’s lager in. En hoewel het voortdurend bijblijven met de fiscale actualiteit als grootste uitdaging bestempeld wordt, is het voor velen ook net een van de positieve punten van hun job als accountant.” 

De job van je leven?  

Gezien de groeiambities van heel wat accountantskantoren en de beperkte instroom van pas-afgestudeerden, zal de war for talent de komende tijd alleen maar intenser worden. Waarmee kunnen werkgevers dan het verschil maken? Medewerkers noemen ontwikkelingsmogelijkheden, zowel op vlak van opleiding als doorgroeimogelijkheden, als eerste troef van hun ideale job. Een goed compensatiepakket, flexibele werkuren, autonomie en moderne tools vormen de rest van de top 5.    

Wolters Kluwer brengt elke twee jaar de trends in België op vlak van Tax & Accounting in kaart in de “Tax Trendcatcher”.