Privacyverklaring

AI als partner voor hr bij Luminus

26 juni 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Evelien De Kerpel

Energiebedrijf Luminus heeft een transformatieprogramma voor AI opgezet. Hr doet mee. Evelien De Kerpel, people engagement director, en Marlies Eyckmans, employee experience manager, delen hun drie leerervaringen tijdens een webinar van HRmagazine. “Creativiteit en storytelling zijn vaardigheden die een machine niet overneemt van een mens.”

Leerervaring 1: Start met het waarom

De medewerkers die de toepassingen op basis van artificiële intelligentie positief percipiëren, dat is de ambitie van Luminus. Daarvoor is het noodzakelijk dat medewerkers begrijpen waarom hun werkgever deze verandering initieert en wil realiseren. “Het is geen technologie om de technologie”, aldus Marlies Eyckmans. “Je moet een narratief hebben dat medewerkers begrijpen.”

De verwachte leercurve voor de medewerkers is hoog. Daarom hebben ze ondersteuning nodig. Is er een vrees dat de menselijke aanpak verloren gaat? “Je moet de mensen tonen wat AI voor hen kan betekenen. De menselijke interventie zal altijd nodig blijven, maar taken verschuiven”, licht Evelien De Kerpel toe. Alle medewerkers van de organisatie gaan mee in het AI-bad. Luminus kiest er bewust voor om voortdurend te blijven zoeken naar nieuwe AI-toepassingen. “We steken niet gewoon een teen in het water, maar duiken met de volledige organisatie in het AI-bad.”

Leerervaring 2: Claim een zitje aan de tafel

De afdeling hr & communicatie heeft een vaste stek aan de tafel van het transformatieproject. Dat verhoogt de slaagkansen. Want om het project te doen slagen, moeten alle medewerkers mee. Dat pakt het bedrijf op vier manieren aan:

  • De opzet van een veranderingsecosysteem met bijbehorende ambassadeurs. Zo kom je tot een netwerk met voldoende veranderingsvaardigheden binnen de organisatie.
  • Het juiste talent aan boord hebben én houden om de AI-applicaties te bouwen.
  • De vaardigheden van alle medewerkers ontwikkelen
  • Positieve, scherpe en transparante storytelling.

“We zitten mee aan tafel en vertolken de hr-stem. We zetten een effectieve governancestructuur op. Daarnaast schakelen we voldoende middelen in voor ondersteuning, zodat je kan opschalen.” Een typisch voorbeeld is de vraag wat de impact van de AI-toepassingen zal zijn op jobs. Om het antwoord te formuleren, moet hr kennis hebben van de applicaties. En dus mee aan tafel zitten.

Leerervaring 3: Meesterschap over AI is meesterschap over de toekomst

Het klinkt als een cliché, maar AI zal jouw job niet overnemen, de persoon met AI-vaardigheden zal dat wel doen. Daarom zijn vaardigheden zoals leerbereidheid, wendbaarheid, datageletterdheid en technische AI-kennis onontbeerlijk voor de inzetbaarheid van medewerkers. “Maar ook creativiteit en storytelling zijn vaardigheden die een machine niet meteen zal overnemen van een mens”, aldus Evelien De Kerpel.

Luminus tracht AI zo concreet als mogelijk te maken. “Iedereen gaat mee in het leerbad. De onzekerheid over de impact van AI op je job en de business neem je alleen weg door over AI te leren.” In het leeraanbod van Luminus bevinden zich onder meer een inspirerende AI-training voor leidinggevenden, maar ook leermateriaal met voor- en nadelen van AI, het ethisch kader, tools zoals Co-Pilot en hoe je optimaal prompts schrijft.

Vruchtbare grond voor AI

Luminus heeft nog geen specifieke meting georganiseerd van de effecten van transformatie op de tevredenheid van medewerkers. Het bedrijf organiseert sowieso een jaarlijkse tevredenheidsmeting. Een barometer die polst naar de gevoelens over AI toont aan dat er honger en nieuwsgierigheid leeft bij de medewerkers. “Dat is een bevestiging voor ons”, aldus Marlies Eyckmans. “We bevinden ons op vruchtbare grond. Medewerkers stellen bijvoorbeeld vooral vragen over databescherming en niet over een bedreiging voor de job.”

Marlies Eyckmans is één van de sprekers in het panelgesprek op HRtech.