Change management hoeft niet zwaar te zijn

Change management, het is binnen hr vaak een beladen term. Het klassieke beeld van saaie, langdradige vergaderingen, droge theorie en ingewikkelde modellen steken meteen de kop op. Maar het is net die zwaarte die bedrijfspsychologe Rein De Paepe prikkelde om het anders aan te pakken. Ze ontwikkelde een medium dat verandering bespreekbaar, licht en een beetje speels maakt. Enter “Crisis in Hotel Grand Bellevoir”, een interactief spel voor hr-professionals, leidinggevenden, project-en programmamanagers om actief aan de slag te gaan met change management.
Rein vertelt het verhaal achter haar initiatief en waarom dit spel doet wat het moet doen. We gaan in gesprek met haar en met Sofie Mertens, docent change management aan de Arteveldehogeschool, facilitator van veranderingsprocessen in organisaties, en mede bezieler van vzw Positivologie.
De verandering ervaren als ultieme kracht
“Veel leidinggevenden ervaren verandering als iets zwaars”, vertelt Rein. “HR-professionals staan onder druk, zeker vanuit hun sandwich-positie. Er is nood aan bijscholing, maar ik hoor van klanten vaak dat opleidingen tekortschieten op het vlak van praktische ervaring. De drempel om écht actief met verandering aan de slag te gaan blijft nog hoog. Diepgang en toepasbaarheid ontstaat pas als je het zelf ervaart.”
Precies daarom ging Rein op zoek naar een alternatief. “Als freelancer probeer ik zuurstof te brengen in vastgeroeste patronen aan de hand van creatieve werkvormen, interactie en humor. Zelfs verandering mag licht en behapbaar aanvoelen. De sfeer hoeft niet altijd ernstig of zwaar te zijn.” In het spel “Crisis in Hotel Grand Bellevoir” ervaren deelnemers zelf hoe een veranderingsproces aanvoelt: “Falen, bijsturen en successen voelen, daar zit de echte kracht”, vertelt Rein.
Een hotel in rep en roer
Het spel duurt drie uur, werkt met evidence-based modellen, en is ontworpen voor groepen van vijftien deelnemers. “In twee teams ga je aan de slag in een fictieve setting”, vertelt Rein. “Je kruipt in de huid van een personage, een hotelgast of een personeelslid, en moet actief reageren op verschillende situaties die zich voordoen. Tussendoor zijn er reflectiemomenten en plenaire besprekingen, waarin je leert hoe je theoretische kaders kan toepassen in je eigen werkomgeving.
“Ik heb al enkele sessies bijgewoond in het kader van mijn hoorcolleges,” gaat Sofie verder. “Het spel maakt verbinding mogelijk, zowel met anderen als met jezelf. Hoe je personage met verandering omgaat, legt automatisch de link naar hoe jij dat zelf zou aanpakken. De afwisseling tussen denken, voelen en doen maakt dat het blijft boeien, je op meerdere lagen leert en je die dynamiek kan meenemen naar de werkvloer.”
Een belevenis waaruit je leert
Crisis in Hotel Grand Bellevoir maakt verandering tastbaar en bespreekbaar. “De deelnemers ontdekken dat ze verandering niet perfect hoeven te managen. Ze moeten er gewoon mee aan de slag gaan. Het spel zorgt er dan ook voor dat ze die stap durven te zetten”, aldus Sofie.
“Het spel legt een aantal uitdagingen bloot die je vanzelf doet doortrekken naar je eigen werkcontext”, vult Rein aan. “Denk aan omgaan met weerstand, feedback geven of rollen herkennen binnen een team.”
HR-topics in een interactief jasje
Rein kijkt ook al vooruit: “Ik leg momenteel de laatste hand aan de Engelstalige versie van het spel, zodat het ook internationaal kan worden ingezet.” Daarnaast blijft ze nieuwe workshops ontwikkelen, telkens met een creatief-didactische knipoog. “Denk aan thema’s zoals talentontwikkeling of feedbackgesprekken. Ik maak zware kost licht verteerbaar, door mensen te laten voelen en ervaren in plaats van enkel te begrijpen.” besluit ze.
25K
Volg ons op Linkedin en sluit je gratis aan bij de grootste HR-community van België.






