Het beheer van bedrijfswagens is tegenwoordig niets nieuws meer, maar sinds de komst van elektrische auto’s rijzen er nieuwe vragen. In een rondetafelgesprek met enkele fleetverantwoordelijken onderzocht Luminus de grootste uitdagingen van een elektrische bedrijfsvloot en hoe daarmee om te gaan. Hier zijn hun best practices.
Veel fleet managers krijgen te maken met situaties waarbij het noodzakelijk is om te wisselen van laadpaalbeheerder of Charge Point Operator (CPO). Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een medewerker thuis al een laadpaal heeft van een vorige werkgever, als je laadpalen van een andere provider wil bijplaatsen op je bedrijfsterrein, als je jouw laadpalen toegankelijk wil maken voor bezoekers of medewerkers zonder bedrijfswagen, of als je simpelweg op zoek bent naar een beheerder die beter bij je past. Voor fleet managers die alle laadpalen op hetzelfde platform willen beheren, is het dan noodzakelijk om afwijkende laadpalen naar een nieuwe CPO te emigreren. Dit kan soms een uitdaging zijn, gezien de verschillen in apparatuur en software van laadpalen.
Luminus maakt deze overstap eenvoudig met CPO Switch: in veel gevallen kan de overstap op afstand worden geregeld. En als dat niet lukt, komt er gewoon een technieker langs om alles in orde te maken.
De terugbetaling van de thuislaadkosten van medewerkers is een erg complex gegeven, omdat het energieverbruik voor laadbeurten moeilijk te scheiden is van het privéverbruik. In theorie moeten werkgevers de werkelijke laadkosten vergoeden, maar vanwege de complexiteit wordt in 2025 gelukkig ook terugbetaling volgens het CREG-tarief gedoogd.
Dat tarief is een vast maximumbedrag per kWh dat elk kwartaal opnieuw wordt berekend per gewest. Afhankelijk van de technologie die aan het einde van het jaar beschikbaar is en de ervaringen met het CREG-tarief zal het systeem verlengd, bijgestuurd of afgeschaft worden.
Welke laadoplossing het meest geschikt is, verschilt per bedrijf en per medewerker. Een collega met een grote oprit is waarschijnlijk blij met een thuislader, terwijl een salesmedewerker met een stadsappartement waarschijnlijk meer baat heeft bij een slimme laadkabel. De overgrote meerderheid van de bevraagde fleet managers vindt het dan ook belangrijk dat werknemers hun eigen laadoplossing kunnen kiezen.
Hun gouden tip? Zorg voor een betrouwbaar en inzichtelijk softwaresysteem dat de laaddata nauwkeurig bijhoudt. Met die inzichten wordt het een stuk eenvoudiger om verbruikskosten te berekenen en te beheren.
Bij de zoektocht naar efficiënte laadoplossingen voor medewerkers wordt vaak als eerste aan een laadpaal gedacht. Maar voor medewerkers die geen ruimte hebben voor deze installatie kan een slimme laadkabel een uitstekende oplossing zijn. De fleet managers zijn het er niet over eens dat zo’n kabel voor elke werknemer even nuttig is als een laadstation, maar het is zeker een waardevolle laadoplossing voor sommige collega’s, zoals werknemers die over de grens wonen (waar je geen laadpaal mag installeren), of bedrijven met een groot verloop. Het is een flexibele en kostenefficiënte oplossing, aangezien je geen installatiekosten hoeft te betalen.
Als fleet manager sterk staan in de veranderende automarkt?
Luminus begeleidt je van a tot z in de elektrificatie van je bedrijfsvloot.
Interesse om aanwezig te zijn op Mobility Matters? 🌍🚀
Ontdek alles over dit inspirerende event en hoe mobiliteit en hr hand in hand gaan. Bekijk het programma, de sprekers en meer!
👉 Bezoek de website
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.