Twee maanden na de verplichte invoering van het recht op deconnectie, kennen bijna zes op de tien werknemers de richtlijnen van hun werkgever daarover. Een op de twee werknemers voelt zich overigens goed op de werkvloer, maar werkgevers zien het beeld rooskleuriger: ze denken dat acht op de tien werknemers goed in hun vel zitten.
Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en Stepstone bij meer dan 2.500 werknemers in ons land.
Om in orde te zijn met de arbeidsdeal, moeten bedrijven sinds 1 april afspraken gemaakt hebben met hun werknemers over het recht op deconnectie na de werkuren. Meer dan de helft van de werknemers (57,4 procent) is op de hoogte van de specifieke richtlijnen in hun bedrijf.
42,6 procent van de werknemers weet nog niet welke afspraken er binnen hun bedrijf zijn over het gebruik van e-mail, telefoon en digitale communicatiemiddelen buiten de werkuren.
Miet Vanhegen, experte mentaal welzijn bij Acerta Consult, wijst op het belang van formele afspraken, maar werknemers moeten ze uiteraard ook kunnen toepassen. Ze ziet daar een grote rol weggelegd voor leidinggevenden. “Zij zijn verantwoordelijk om de afspraken op ondernemingsniveau te vertalen naar de mensen op de werkvloer en bij telewerk. Die vertaalslag kunnen ze maken door concrete tips te geven aan hun medewerkers om te deconnecteren en mee over de naleving ervan te waken. Miet Vanhegen suggereert
Duidelijke afspraken rond deconnectie hebben een invloed op de werk-privébalans en dus ook op het mentale welzijn van werknemers. Dat blijkt ook uit de cijfers. De helft (50,3 procent) van de Belgische werknemers geeft aan zich bij zijn huidige werkgever op mentaal vlak al goed tot zeer goed te voelen, voor ruim 1 op 5 (22,1 procent) is dat (zeker) niet het geval. Vooral de 40- tot 50-jarigen ervaren de grootste mentale stress op de werkvloer.
Op de vraag waarom werknemers zich mentaal nog niet zo goed voelen op de werkvloer, verwijst
Heel wat bedrijven ondernemen al specifieke acties om de werk-privébalans en het mentaal welzijn van hun werknemers te verbeteren. Zeven op de tien ondernemingen zetten in op glijdende werktijden. 46 procent staat ook deeltijds werken toe en 42 procent ziet in meer thuiswerk een manier voor hun werknemers om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden.
Wat zou werknemers helpen om zich mentaal beter te voelen? Op die vraag antwoordt
Miet Vanhegen: “Werkgevers kunnen uiteraard niet alle triggers van mentale stress wegnemen, maar op de werkgerelateerde oorzaken kunnen ze uiteraard wel wegen. En dat blijken ze ook te doen. Toen we hen begin dit jaar vroegen naar wat zij nu al doen of van plan zijn om de werk-privébalans van hun werknemers te verbeteren, noemen ze dezelfde initiatieven als de werknemers, maar niet per se in dezelfde volgorde.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je LinkedIn-feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.