Privacyverklaring

Het samenhorigheidsgevoel voeden

20 maart 2023
Tekst
Partner Content
Beeld
Wouter Van Vaerenbergh

Sinds de arbeidsdeal van kracht is, staat het recht op deconnectie centraal. Maar naast de nodige deconnectie is het ook belangrijk dat werknemers hun band met collega's, team en organisatie versterken. Ellen De Vleeschouwer raadt bedrijven aan om zich niet tevreden te stellen met een permanent systeem voor hybride werken en regelmatig te evalueren of er meer of minder vanuit huis kan worden gewerkt. Dit is vergelijkbaar met het stellen en beoordelen van de jaarlijkse doelstellingen.

Ellen De Vleeschouwer: General Manager van AG Health Partner

Al maanden hebben we het over hybride werken of ‘het nieuwe normaal’. "Toch zitten we nog steeds in de fase waarin bedrijven leren werken volgens de nieuwe norm. Dit zonder dat ze alle gevolgen beheersen of weten hoe ze die het best kunnen opvangen", analyseert Ellen De Vleeschouwer. “Veel werknemers zijn gewend geraakt aan het comfort van thuiswerken. Met onmiskenbare voordelen: minder kopzorgen rond kinderopvang en minder pendelen. Maar ook de mogelijkheid om zich te beschermen tegen een vloedgolf aan vergaderingen of vragen van collega's.”

Thuiswerken kan ook aantrekkelijk zijn voor medewerkers die zich niet op hun gemak voelen in het team of de werkomgeving. “Thuis kunnen mensen zich beter concentreren én het is de plek van psychologische veiligheid”, gaat De Vleeschouwer verder. Daarnaast voelen medewerkers zich soms meer deel van een groep dan van een echt team: een groep bestaat uit mensen met een gemeenschappelijk belang, zoals een hobby. Een team – waar we naartoe moeten streven – bestaat uit mensen met een gemeenschappelijk doel."

Er zijn dus meerdere redenen waarom steeds meer werknemers zich thuis prima voelen en de terugkeer naar kantoor niet zien als een must. Toch zijn interacties op afstand niet hetzelfde - er gaat veel verloren via digitale communicatie en de band tussen collega's lijdt eronder. Zonder de terugkeer naar fulltime kantoorwerk te bepleiten, ziet De Vleeschouwer verschillende argumenten om werknemers aan te zetten om met plezier weer naar kantoor te komen. "De mens is een sociaal wezen. Onze voorouders ontmoetten elkaar rond het vuur. In onze tijd praten we bij aan de koffiemachine. Die dagelijkse gesprekken helpen ons om een gemeenschap te vormen, om dat gevoel van verbondenheid te voeden. Zo voelen we ons minder kwetsbaar in de wereld."

Een andere uitdaging is de integratie van nieuwe werknemers. "Als medewerkers zelden of nooit naar kantoor komen, heeft het weinig zin dat nieuwkomers wél ter plaatse de waarden, processen en collega's leren kennen", zegt ze. "De rol van de managers is hierin cruciaal: zij moeten een situatie creëren waarin medewerkers zich comfortabel, zelfzeker en psychologisch veilig voelen. Dan pas zullen die uit zichzelf naar kantoor komen. Een manager kan dit doen door een voorbeeldrol op te nemen: authentiek zijn, zich kwetsbaar opstellen, fouten aanvaarden en erkennen dat niemand alle antwoorden heeft. Wanneer medewerkers op kantoor zijn, kunnen problemen bovendien tijdig worden opgespoord - of het nu gaat om privé perikelen of interpersoonlijke conflicten op het werk.

Als we ons beperken tot digitale interactie, is het risico groot dat we zulke signalen missen of te laat aanpakken." Ook moet de visie en missie van het bedrijf weer op de voorgrond worden gezet. "Om ze te vertalen naar het niveau van het team en vervolgens het individu, en de medewerkers te laten zien wat en hoe ze bijdragen: iedereen bewust maken van zijn of haar toegevoegde waarde. En zo het samenhorigheidsgevoel en de wil voeden om samen te komen."

Maar hoe kan dat op een constructieve manier gebeuren? "Vaak zijn de beste oplossingen de eenvoudigste. Begin met het onderwerp op tafel te leggen. Een charter voor hybride werk uitwerken is een uitstekende gelegenheid om onuitgesproken zaken aan te brengen. Maak afspraken over waarom en hoe een teamdynamiek de nodige aandacht verdient. In veranderende organisaties en teams is het een must om te analyseren wat goed en minder goed werkt, en vervolgens de leidende beginselen voor de komende 6 maanden of het volgende jaar te bespreken”, besluit De Vleeschouwer.

De uitdaging om te zorgen dat medewerkers graag (terug) naar kantoor komen, wordt het onderwerp van een roadshow die de vier uithoeken van België aandoet. Ontdek er alles over op www.aghealthpartner.be.