Privacyverklaring

Hr pakt door met AI. Vijf trends voor 2024

1 december 2023
Tekst
Guy Van Neck
Beeld
SANNE DE BLOCK

Taalrobot ChatGPT zorgde in 2023 voor de maatschappelijke doorbraak van artificiële intelligentie. Volgens onderzoeksbureau Gartner zijn vier op de vijf managers in hr al aan de slag met AI. HR Tech zorgt voortaan niet alleen voor een technologische verschuiving. We verwachten voor 2024 vijf trends.

1. Personalisatie verrijkt de leerervaring

Tot voor kort zaten we met z’n allen in dezelfde klas naar dezelfde trainer te luisteren naar dezelfde training. In functie van de rol en de vaardigheden van een medewerker kunnen de noden enorm variëren. AI laat toe om de leerervaringen veel meer te personaliseren.

Slimme algoritmes analyseren het profiel en gedrag van gebruikers, en passen het leerpad aan in functie van de individuele behoeften. Zo wordt training in 2024 niet langer een uniform proces voor iedereen, maar een geïndividualiseerde en verrijkende leerervaring.

2. Meer interne mobiliteit dankzij up- en reskilling

In een wereld waar verandering een constante is, wordt interne mobiliteit en flexibiliteit almaar belangrijker. Door evolutie, personeelskrapte en ook door automatisatie leren medewerkers voortdurend nieuwe vaardigheden aan. Onder het mom ‘het is veel moeilijker om medewerkers te vinden dan ze te houden’, zullen upskilling en reskilling vanaf 2024 een belangrijke rol spelen in de wendbaarheid van bedrijven en ook medewerkers.

Het gebrek aan groeiopportuniteit is overigens een van de hoofdoorzaken voor personeelsverloop. Organisaties moeten werk maken van T-profielen, medewerkers die flexibel van rol kunnen veranderen. We staan voor een ‘skillingrevolutie’ waarin we AI net moeten omarmen. Om meer te leren over AI en AI-vaardigheden, maar ook om de veranderende leermethoden te beheersen en de revolutie te automatiseren.

3. AI als coach bij de ontwikkeling van vaardigheden

Inmiddels kan AI Beatles-songs optimaliseren en met deepfake kun je stemmen klonen na analyse van enkele uren geluidsmateriaal. Waarom zou AI dan geen video’s van leertrajecten kunnen analyseren? We verwachten dat AI-tools binnenkort de rol van coach aannemen om medewerkers te ondersteunen bij het oefenen van hun vaardigheden.

AI kan zomaar je gesprekspartner zijn tijdens trainingen voor onderhandelingstechnieken, of een feedbacktool op je volgende keynote. Instant feedbackloops, op verzoek.

4. AI automatiseert didactische hulp

Digital learning wordt almaar groter en AI is een opportuniteit om trainingsmateriaal slimmer en gerichter te genereren. AI-tools kunnen al een hele training van a tot z uitwerken, maar ook bestaande trainings optimaliseren.

Verder ligt er bij het vertalen van die opleidingen ook een mooie kans om verschillende doelgroepen te bereiken in hun eigen taal. AI helpt organisaties heel wat tijd en middelen besparen die ze dan weer kunnen inzetten voor andere projecten.

5. AI stimuleert zelfbediening in hr

Door chatbots in te zetten als intelligente assistent die direct antwoorden geeft op vragen, kan AI gebruikers of klanten helpen met hun informatiebehoeften. De technologie kan op elk moment snel gepersonaliseerde antwoorden geven, helpcenter-artikelen aanbieden of informatie verzamelen. Met een eigen dataset kun je in combinatie met AI zorgen voor digitale coaches die medewerkers adviseren tijdens hun onboarding.

Dankzij deze tools kunnen teams hun activiteiten overigens opschalen en 24 uur per dag ondersteuning en informatie bieden, terwijl medewerkers zich op andere dingen kunnen richten. In verkoop geeft een meerderheid aan dat ze voor korte en eenvoudige vragen liever een chatbot raadplegen. Digitale zelfbedieningstools zoals websites, apps of chatbots, zijn voor millennials zelfs het supportkanaal bij voorkeur.

Over deze gastauteur

Guy Van Neck is stichter en ceo van Mobietrain