Privacyverklaring

Op zoek naar Joy

22 juni 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Zeer talrijk zijn de chief happiness officers wellicht niet, maar ze zijn toch ook weer niet zo zeldzaam. Studente Kyana Smets vond er 46 in Vlaanderen en schetste een profiel.

Ze deed haar onderzoek voor haar bachelorproef aan de Hogeschool PXL in Hasselt. Het uitgangspunt was de veronderstelling dat werkdruk en werkgerelateerde stress “de grootste gezondheids- en veiligheidsuitdaging in Europa” zijn en om meer aandacht vragen naar welzijn en werkgeluk op de werkvloer.

Joy

Kyana Smets stuurde via LinkedIn een enquête uit om zowel Vlaamse bedrijven met als zonder chief happiness offcier (cho) te bereiken. 119 respondenten hielpen een antwoord te formuleren op de onderzoeksvraag: ‘Chief Happiness Officer: een hype of een blijvende troef voor bedrijven?’

Bovendien creëerde de studente een persona van de cho aan de hand van de verkregen onderzoeksresultaten. “Het persona ‘Joy’ representeert de gemiddelde cho in Vlaanderen”, zegt Kyana Smets. In ruim acht op de tien gevallen gaat het om een vrouw.

Beeld: Kyana Smets

38,66% van de respondenten heeft een chief happiness officier in dienst, bij de andere 61,34% werkt er geen cho in de organisatie. Slechts 4,27% van de 61,34% overweegt om een cho in de toekomst aan te nemen. Jammer, bedenkt Kyana Smets: “De cho speelt namelijk een belangrijke rol bij de werkhervatting voor medewerkers die maandenlang thuis gewerkt hebben.” Misschien verandert de coronacrisis wat.

82,50% van wie een cho heeft, zag het aantal afwezigen dalen tegenover een jaar eerder door de uitwerking van een doeltreffend re-integratiebeleid.

Geluk managen

De studente van de Hogeschool PXL in Hasselt meent dat de cho een blijvende troef is voor bedrijven. Werkgeluk beleef je weliswaar individueel, maar heeft een gemeenschappelijk belang. De medewerker haalt voldoening uit zijn werk en werkt dus beter. De samenwerking verloopt soepel door een aangename groepsdynamiek, het bedrijf haalt makkelijker zijn doelstellingen. Medewerkers staan klanten beter te woord helpen hen efficiënter. Zo draagt de cho bij aan het positief imago van een organisatie, al gaat dat niet van vandaag op morgen. “Proactief geluk managen is een fulltime job.”

Communicatie

Volgens Kyana Smets is communicatie de basis van alles: 95% van de respondenten ervaart dat conflicten tussen werknemer en werkgever ontstaan door een gebrek aan communicatie. “De belangrijkste taak van de cho is dat ze een aanspreekpunt zijn voor medewerkers, werknemers kunnen hun hart luchten bij de cho.”

Vervolgens kan de cho met de input van de medewerkers aan de slag om pijnpunten in de organisatie weg te werken en informeert het management hierover.

De studente vult aan dat de grootste uitdaging van de cho erin bestaat om van digitale onrust naar digitale comfort te gaan. Hoewel er nood is aan meer communicatie in regelmaat, moeten medewerkers te veel verschillende kanalen bijhouden om geïnformeerd te blijven. Dat veroorzaakt volgens de respondenten stress.