Privacyverklaring

SAP Concur: waarom gebruikerservaring ertoe doet

17 maart 2025
Tekst
Partner Content Mobility Matters
SAP Concur: waarom gebruikerservaring ertoe doet

Gebruiksvriendelijke travel booking tools transformeren het moderne zakenreizen

De wereld van zakenreizen is complexer dan ooit tevoren en de uitdagingen beginnen al voordat de reis daadwerkelijk plaatsvindt. Uit onderzoek van SAP Concur blijkt dat 43% van de zakenreizigers zegt dat de meest stressvolle fase van een reis de periode voor vertrek is, inclusief de planning en boeking. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Daarnaast zijn er onderweg nog meer uitdagingen, zoals onverwachte reisverstoringen en tijdrovende onkostendeclaraties. Zakenreizigers zoeken daarom naar intuïtieve en consumentgerichte oplossingen om hun zakenreizen te boeken en te beheren. Wanneer hun bedrijven deze niet bieden, neemt de kans toe dat zakenreizen buiten de bedrijfsboekingssystemen worden geboekt. Blijven werknemers wél binnen het voorgeschreven boekingssysteem, dan kan een inefficiënt proces alsnog leiden tot frustratie en tijdverlies.

Beide scenario's hebben negatieve gevolgen voor de onderneming en treffen zowel zakenreizigers als Travel en HR Managers.

Balanceren tussen reizigersveiligheid en de chaos van zakenreizen

Als zakenreizigers ongeautoriseerde tools gebruiken voor het boeken van hun reizen, verliezen Travel en HR Managers het overzicht, wat problemen veroorzaakt en de naleving van hun ‘duty of care’ verplichtingen belemmert.

Hier biedt een intuïtieve Travel & Expense (T&E) managementoplossing zoals SAP Concur uitkomst. Hoe eenvoudiger het is voor zakenreizigers om de bedrijfstools te gebruiken, des te hoger de adoptiegraad. Mocht een medewerker toch de voorkeur geven aan een directe boeking bij een leverancier, dan kunnen professionele managementoplossingen deze reserveringen vastleggen en integreren in het T&E-systeem van het bedrijf. Hierdoor kunnen Travel Managers indien nodig crisisondersteuning bij het zakenreizen bieden.

Risico's verminderen en naleving van het reisbeleid verhogen

Risicobeheer en naleving vormen een grote uitdaging voor Travel of HR Managers, die vaak al onder druk staan. Een gebruiksvriendelijke opzet kan deze last verlichten.

Om de naleving te verbeteren, hebben bedrijven T&E-oplossingen nodig waarin hun reisbeleid is geïntegreerd. Hierdoor kunnen zakenreizigers direct zien welke boekingsopties binnen het bedrijfsbeleid passen, zonder handmatig de toegestane ticketklasse of pakketten te hoeven filteren. Dit verhoogt niet alleen de adoptie van de tool, maar ook de naleving van het reisbeleid. Bovendien voorkomt het dat medewerkers continu op de hoogte moeten blijven van de laatste beleidswijzigingen.

Zakenreizen moeiteloos beheren

Een gestroomlijnd en efficiënt boekingsproces met zo min mogelijk klikken is essentieel om de reiservaring te verbeteren. Dit geldt voor alle fasen van de reis: voor, tijdens en na. Door tools aan te bieden met een gebruiksvriendelijke interface en geoptimaliseerde processen, kunnen reisbeheerders niet alleen de tevredenheid van werknemers vergroten, maar ook zelf tijd besparen om zich op strategische taken te richten in plaats van problemen op te lossen.

Voldoen aan ESG-verplichtingen

Milieu-, sociale- en bestuurscriteria (ESG) zijn essentiële pijlers voor moderne bedrijven. Met de groeiende nadruk op duurzaam reizen hebben bedrijven tools nodig die hun reizigers helpen bij het maken van duurzamere keuzes. Het eenvoudig verstrekken van de juiste informatie speelt hierbij een cruciale rol. Wanneer reizigers automatisch inzicht krijgen in de CO2-uitstoot per reisoptie, kunnen ze beter onderbouwde en duurzamere beslissingen nemen en zo bijdragen aan de ESG-doelstellingen van hun organisatie.

Een superieure gebruikerservaring is van vitaal belang bij het transformeren van de manier waarop organisaties zakenreizen beheren. Door een gebruiksvriendelijke technologie-stack in te zetten, kunnen bedrijven en hun zakenreizigers de complexiteit van het hedendaagse reislandschap beter navigeren. Dit begint met het aanbieden van tools die reizigers graag gebruiken, waardoor de tijd die aan reis- en onkostenbeheer wordt besteed, wordt verminderd en medewerkers zelfstandig kunnen handelen.

5 weetjes over SAP Concur

    1. Wereldwijde speler voor geïntegreerd reis-, onkosten- en factuurbeheer
    2. Meer dan 700 partners in het partnerecosysteem
    3. 92 miljoen gebruikers in meer dan 46.000 organisaties
    4. Koploper in de branche als het gaat om de inzet van AI in reis- en onkostenbeheer
    5. In 2024 werden er via SAP Concur meer dan één miljard onkostentransacties verwerkt

Meer weten?

  • Kom naar onze infosessie op Mobility Matters for HR op 24 april 2025 in het Wintercircus in Gent.
  • Of vraag hier een SAP Concur demo aan.

Interesse om aanwezig te zijn op Mobility Matters? 🌍🚀
Ontdek alles over dit inspirerende event en hoe mobiliteit en hr hand in hand gaan. Bekijk het programma, de sprekers en meer!
👉 Bezoek de website