Steeds langere fietspendels

3 juni 2022
Beeld
Andrea Piacquadio (Pexels)
Steeds langere fietspendels

Eén op de drie werknemers in ons land komt op zijn stalen ros naar het werk. Ook de woon-werkafstand die de Belg afhaspelt met de fiets neemt toe. Bijna één op de vijf werknemers die met de fiets naar kantoor komt, doet dagelijks meer dan 30 kilometer.

Dat is een stijging van 11 procentpunt in vergelijking met 2016, zo becijferde hr-dienstverlener Acerta naar aanleiding Wereld Fietsdag vrijdag 3 juni. Die dag zetten de Verenigde Naties wereldwijd het fietsen in de kijker.

Ook de overheid wil het fietsgebruik voor woon-werkverplaatsingen promoten. De federale regering trekt daarvoor 240 miljoen euro uit over een periode van drie jaar.

Vandaag geeft één op de drie Belgische werknemers (33%) aan soms, vaak of altijd de fiets naar het werk te nemen. Hij doet dat over een langere afstand: 18% legt meer dan 30 kilometer per dag af van en naar het werk. Dat is een stijging met 11 procentpunt ten opzichte van 2016.

  • 29% fietst tot 5 km heen en terug
  • 20% legt tot 10 km af en
  • 21% fietst maximum 20 km per dag.
  • 7% legt nu meer dan 50 km af. In 2016 was dat nog 2%.

Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult, schrijft de grotere afstanden volledig toe aan het succes van de e-bike en de fietslease.

Alle leeftijden fietsen

het effect van de elektrische fiets heeft ook een effect op de leeftijd van wie al trappend naar het werk komt. De categorie dertigers is weliswaar het best vertegenwoordigd (25,6%), maar ook heel wat veertigers (24,0%) en vijftigers (24,2%) rijden minstens af en toe met de fiets naar kantoor.

Fietslease

Charlotte Thijs zag in vorig onderzoek dat één op de vier Belgische werknemers vandaag via de werkgever een fiets kan leasen.

Nog eens 32% heeft die optie nog niet maar zou een fietslease wel interessant vinden.

Charlotte Thijs: “Met een maximum van €0,25 fietsvergoeding per effectief gereden kilometer kan het werknemers bovendien financieel een mooi extraatje opleveren. Zo’n 20% van de fietsende werknemers krijgt momenteel van hun werkgever een vergoeding om naar het werk te trappen.”