Wie deze week passeert op de Keyserlei in Antwerpen, stuit ongetwijfeld op de markante boodschap van Impact, het rekruteringsbureau voor de bouw en techniek.
‘Hey ChatGPT, finish this building’. Die ludieke knipoog siert een gigantische billboard aan een bouwwerf in Antwerpen. Initiatiefnemer is Impact, dat zich graag positioneert als een uitdager op de markt van uitzendkrachten. Het uitzendkantoor is gespecialiseerd in jobs voor vakmensen in de bouw en techniek en streeft ernaar om de erkenning van vakmensen op te tillen naar een hoger niveau.
“De marketingcampagne moet gezien worden als een hart onder de riem voor alle vakmensen, wiens vaardigheden het resultaat zijn van jaren specialisatie, knowhow en doorzettingsvermogen”, verklaart IsabelleDumortier, director of marketing and culture bij Impact.
“Maar ook een boodschap die ons allen, in tijden van artificiële intelligentie en automatisatie, herinnert aan hun essentiële vaardigheden, die nog altijd onvervangbaar zijn. Met de gigantische constructie als billboard willen we een welverdiend podium aan deze ondergewaardeerde beroepen bieden. Voor de vakman en -vrouw die evengoed de term ‘hoogopgeleid’ en ‘hooggeschoold’ zouden mogen dragen. Zodat zij met trots aan de slag kunnen, bouwend aan de wereld van morgen.”
Het onderliggende verhaal is dat van een stevig tekort aan vakmensen dat zich overal laat voelen. “Het zijn vakmensen die onze wegen bouwen en gebouwen optrekken, die de producten maken die we nodig hebben en de herstellingen uitvoeren zodat de boel kan blijven draaien”, luidt het.
Impact, met investeringsmaatschappij GIMV als medeaandeelhouder, wil meer bewustwording en aanvaarding van het belang van arbeiders en techniekers voor de maatschappij. Hoe beter dat bewustzijn en hoe groter die aanvaarding, hoe meer respect er zal zijn voor de specialisten die deze noodzakelijke jobs invullen.
“We moeten komaf maken met het ‘mannelijke’ imago van de sector. Jobs in bouw en techniek kunnen net zo goed ingevuld worden door vrouwen. Toch gebeurt dat vandaag te weinig. Het gebrek aan genderdiversiteit vinden wij een belachelijke stilstand. We weten dat vrouwen even bekwaam zijn als mannen in technische beroepen.”
Op vijf jaar tijd is het aantal vrouwelijke werknemers in de bouw- en installatiesector met 23,6 procent toegenomen, zo blijkt uit een analyse van bouwfederatie Embuild op basis van RSZ-gegevens. De toename is iets sterker bij de vrouwelijke bedienden dan bij de vrouwelijke arbeiders.
Net als in onze buurlanden blijft het aandeel van vrouwelijke arbeiders in de bouw voorlopig beperkt (1,2%). “Het werk op de werf is de laatste jaren nochtans lichter, properder en veiliger geworden”, weet Niko Demeester, ceo van Embuild. “We moeten de troeven van onze sector voor vrouwen nog meer in de verf zetten om hen ervan te overtuigen dat een job in de bouw voor iedereen openstaat.”
Impact is actief over heel België met achttien kantoren en een kantoor in Polen en Roemenië. “Voor ons is iedereen evenveel waard. Wij hebben extra aandacht voor actieve integratie van anderstaligen, nieuwkomers, vrouwen en 50-plussers, zodat zij in een veilige omgeving hun job goed kunnen doen”, zegt Isabelle Dumortier. De billboard is nog tot en met 9 juni te zien op de Keyserlei in Antwerpen.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.