"Werkgeluk en betrokkenheid zijn communicerende vaten"

6 september 2021
Tekst
Partner Content
"Werkgeluk en betrokkenheid zijn communicerende vaten"

Werkgeluk: vergeet die bedrijfswagen of loonsverhoging. Erkenning is waar je medewerkers écht naar snakken. Dat blijkt uit een rondvraag van happiness agency Hallelujah bij ruim 1.000 werknemers en 250 werkgevers. “Vertrouwen en erkenning zijn je medewerkers veel meer waard dan een dikke bonus of andere materiële beloning”, zegt co-founder Dieter De Vos.

Welkom terug, werkgeluk

Wat heeft de Belgische medewerker anno 2021 nodig om zich gelukkig te voelen op het werk? En hoe creëer je als werkgever een omgeving waarin je medewerkers geëngageerd, betrokken en productief kunnen werken? Hallelujah onderzocht het via studiebureau iVOX. Wat blijkt: erkenning staat met stip op één in de rangschikking van belangrijkste medewerkersnoden, gevolgd door aangepaste werkmiddelen en -omstandigheden en duidelijke communicatie.

“Die behoeften zijn niet toevallig werkaspecten die tijdens de coronacrisis serieus onder druk kwamen te staan”, zegt Dieter De Vos. “Veel werkgevers hadden de voorbije maanden andere katjes te geselen. Maar nu we stilaan uit het economische dal kruipen en veel medewerkers terugkeren naar kantoor, is het tijd om weer meer aandacht te spenderen aan werkgeluk.”

Nu we stilaan uit het economische dal kruipen en veel medewerkers terugkeren naar kantoor, is het tijd om weer meer aandacht te spenderen aan werkgeluk

Dieter De Vos, co-founder Hallelujah

Uit vertrouwen groeit erkenning

“Digitaal overleg brak helemaal door tijdens de lockdowns, maar de toffe babbels aan de koffiemachine of de lunchtafel bleken moeilijk vervangbaar. Ook in de hybride werkomgeving zullen medewerkers nog vaak van thuis werken – en dat is een potentieel gevaar voor de betrokkenheid van je medewerkers. Uit onze rondvraag blijkt dat ruim 40% van de Belgische werknemers zich niet verbonden voelt met zijn of haar collega’s.

Betrokkenheid is onlosmakelijk verbonden met onderling vertrouwen. Collega’s die elkaar vaker zien, zullen sneller op elkaar rekenen en elkaar erkenning geven voor hun werk. Dat is niet alleen bevorderlijk voor het werkgeluk van je werknemers, maar zal hen ook aansporen om iedere dag opnieuw die extra inspanning te leveren om hun job nóg beter uit te voeren.

Neem daarom initiatieven om de verbondenheid tussen je medewerkers te stimuleren. Dat kan – bij voorkeur – op een leuke manier, met bijvoorbeeld uitdagingen om samen te volbrengen of dilemma’s en andere conversation starters waardoor ze elkaar beter leren kennen. De positieve sfeer, het vertrouwen en de erkenning die daaruit groeien, zijn je medewerkers veel meer waard dan een dikke bonus of andere materiële beloning.”

Collega’s die elkaar vaker zien, zullen sneller op elkaar rekenen en elkaar erkenning geven voor hun werk

Dieter De Vos, co-founder Hallelujah

Ondersteun je medewerkers

Een gebrek aan geschikte werkmiddelen en -omstandigheden is een ander pijnpunt dat tijdens de crisis de kop opstak. Telewerkers hebben niet altijd een afzonderlijke ruimte om rustig te kunnen werken of krijgen misschien te kampen met fysieke klachten door een niet-ergonomische thuiswerkplek.

Als werkgever kan je natuurlijk moeilijk de thuiswerkplek van je medewerkers gaan inrichten of een extra kamer tevoorschijn toveren. Gelukkig zijn er ook eenvoudiger oplossingen waar je wél voor kan zorgen. Denk maar aan koptelefoons die omgevingsgeluid uitschakelen of kartonnen, recycleerbare standing desks.

Voor elk probleem bestaat wel een oplossing. De sleutel in dit verhaal is luisteren naar je medewerkers. Merken je werknemers dat je tegemoetkomt aan hun verzuchtingen, dan is elke inspanning die je levert er eentje die ze zullen appreciëren. En dat komt dan weer hun werkgeluk en betrokkenheid ten goede.”

Merken je medewerkers dat je tegemoetkomt aan hun verzuchtingen, dan is elke inspanning die je levert er eentje die ze zullen appreciëren

Dieter De Vos, co-founder Hallelujah

Spreken is zilver, luisteren is goud

“De coronacrisis dompelde veel medewerkers onder in onzekerheid. Sommigen gingen twijfelen over hun skills en hun toekomst op de arbeidsmarkt. Duidelijke communicatie biedt medewerkers gemoedsrust. Laat ze weten dat ze goed bezig zijn – erkenning! – en deel zoveel mogelijk informatie over de resultaten van hun werk.

Communicatie is niet alleen spreken, maar ook luisteren. Ga dan ook regelmatig met je medewerkers in gesprek om hun noden en twijfels in kaart te brengen en samen naar oplossingen te zoeken. Niet alleen problemen hoeven overigens aan bod te komen. Veel medewerkers hebben ook een duidelijke visie over hun eigen toekomst en die van je bedrijf. Ze inspraak geven levert dus een win-winsituatie op.

Uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer: werkgeluk en betrokkenheid zijn de communicerende vaten die de brandstof van je medewerkers én je organisatie bevatten.”

Hallelujah geeft opleidingen over werkgeluk in samenwerking met Cevora, de opleidingsorganisatie voor werknemers en werkgevers van het paritair comité 200.

Ontdek de opleidingen over werkgeluk en welzijn van Cevora.