Privacyverklaring

Bedrijven als actoren tegen de groeiende skillscrisis

21 juni 2023
Tekst
Lien Ceulemans
Beeld
Salesforce

We dachten op een bepaald moment dat de digitale sneltrein nu wel op kruissnelheid was. En toen kwam Generatieve AI, zoals ChatGPT. Bedrijven moeten nu andermaal een paar versnellingen hoger schakelen en dat in een financieel onzeker klimaat. Maar ook de arbeidsmarkt en ons onderwijs zullen veranderen. En wat als bedrijven nu eens een centrale rol opnemen in het dichten van de digitale vaardigheidskloof?

Door de economische recessie van vorig jaar houden nogal wat bedrijven nauwelijks budget over om nieuw talent aan te trekken dat hen mee kan helpen doorheen die nog versnelde digitale revolutie. Gelukkig hoef je voor die skills niet altijd in nieuwe medewerkers te investeren, maar zijn er ook mogelijkheden om je eigen medewerkers bij te scholen en naar een nieuwe rol te laten doorgroeien.

Werknemers vragen zelf om training

De meerderheid van de werknemers staat bovendien open voor de ontwikkeling van nieuwe skills. Uit onderzoek blijkt dat ze meer dan ooit geloven dat vaardigheden belangrijker zijn dan kwalificaties zoals een diploma of ervaring uit voorgaande jobs. Toch spelen organisaties hier vooralsnog weinig op in. Terwijl AI en coderen bijvoorbeeld de meest gevraagde skills zijn, blijkt dat maar weinig medewerkers deze skills vandaag al in hun werk gebruiken. In combinatie met de motivatie om nieuwe skills te ontwikkelen, ligt hier dus een enorme opportuniteit om de kloof aan te pakken en talent beter te benutten.

Het probleem is de oplossing

Ontwikkelingen zoals generatieve AI maken inmiddels duidelijk dat niemand nog een technologische achtergrond moet hebben om met nieuwe technologie aan de slag te gaan. Ruim twintig jaar geleden was e-mail een nieuw concept dat al gauw een vaste werktool werd voor miljarden werknemers. Hetzelfde zal zeker gebeuren met artificiële intelligentie. Bijna iedereen krijgt er in zijn job mee te maken en zal er voordeel uit kunnen halen. Op voorwaarde dat bedrijven hun medewerkers goed voorbereiden met behulp van training en duidelijk gedefinieerde richtlijnen.

Bedrijven als onderwijsinstelling

Dat veronderstelt ook dat we het principe loslaten dat onderwijs eindigt op het ogenblik dat iemand afstudeert. Een carrière is een levenslang leerproces met onze bedrijven in een hoofdrol. Organisaties hebben alle troeven in handen om het onderwijs opnieuw uit te vinden en beter af te stemmen op de behoeften van de business en arbeidsmarkt. Dat kan onder meer door kennis aan te reiken en opleidingstrajecten te ondersteunen.

Hoe dan ook mogen we de verantwoordelijkheid hiervoor niet meer alleen bij de overheid en het onderwijssysteem leggen. In een markt die sneller dan ooit verandert, ligt de bal nu in het kamp van de bedrijfswereld. Uiteindelijk is dat best logisch als je bedenkt dat het die bedrijfswereld zelf is die innovatie stimuleert en de vraag naar bepaalde skills in de hand werkt. Het bevorderen van digitale en andere vaardigheden is cruciaal voor het economische herstel op korte termijn en voor de groei van organisaties in de toekomst.

Maar we mogen niet wachten, want een digitale vaardigheidskloof kan endemische proporties aannemen. Niet alleen zal dit disruptief blijken voor de groei van bedrijven, ook de economie kan er miljarden aan opbrengsten door mislopen en een groot deel van de bevolking dreigt plots uit de boot te vallen.

Duurzaam en inclusief groeien via upskilling

Ik wil nog een ander, eveneens belangrijk punt aandragen. De ontwikkeling van digitale vaardigheden biedt namelijk ook een unieke kans om meer aandacht te besteden aan principes zoals gelijkheid en inclusie. De hele samenleving moet de vruchten plukken van de democratisering van technologie en de vraag naar digitale skills. Zolang we er niet in slagen om iedereen er actief bij te betrekken, zal de vaardigheidskloof alleen maar blijven groeien. In een ’digital first’ wereld moet elk individu gelijke kansen krijgen om deel te nemen aan de arbeidsmarkt.

Dat laatste kunnen bedrijven niet alleen intern stimuleren, maar ook extern ondersteunen door samen te werken met non-profitorganisaties die skills voor een breder publiek toegankelijk willen maken. MolenGeek en Girleek zijn voorbeelden van initiatieven die voor een hoop onbenut talent de drempel verlagen naar een succesvolle carrière in de bedrijfswereld.

Kortom, upskilling in alle betekenissen van het woord is de boodschap voor bedrijven die aan een duurzame toekomst willen bouwen. Organisaties hebben nieuwe vaardigheden nodig, terwijl de huidige werknemers niets liever willen dan hun skills uitbreiden. Het succes van bedrijven zal daarom in grote mate afhangen van hun engagement om de digitale vaardigheidskloof te dichten, hun vermogen om talent binnen de eigen organisatie optimaal te benutten en ervoor te zorgen dat niemand achterblijft …

Over deze auteur

Lien Ceulemans is country leader Belgium & Luxembourg bij Salesforce