De balans tussen mens en proces

1 januari 2021
De balans tussen mens en proces

De centrale hr-afdeling bij Aldi wil geen ivoren toren, maar de businesspartner bij uitstek van de discounter zijn. De 460 winkels mee aansturen in de juiste toonaard is de opdracht.

Dimitri Bataillie werd verleid om Eneco en de energiesector na vijf boeiende jaren te ruilen voor Aldi, door het vooruitzicht te kunnen bouwen aan een bijzonder traject. Hij nam de uitdaging aan om het hr-beleid te stroomlijnen en te centraliseren. Hij gaat voor de retailer op zoek naar de balans tussen een nationaal uitgebouwde hr-strategie, gestroomlijnde, eenvoudige processen en het voldoende behouden van de sterktes van het decentrale. “Aldi is een groot en boeiend bedrijf in verandering. We moeten evolueren van sterk procesgericht zijn, naar iets meer mens- en klantgedrevenheid. Dat brengt heel wat beweging in de organisatie.”

Logische stap
Voor Dimitri Bataillie was de overgang naar Aldi een logische stap in zijn carrière. Human resources maakte al het onderwerp uit van zijn studies, alvorens hij in een operationele hr-rol stapte bij Amadeus. Nadien deed hij soft skills op en begeleidde hij teams als businesspartner bij Yara, om later naar de energiesector te stappen als hr-manager. “Naarmate mijn carrière vorderde, verruimde ik mijn scop. Ik kreeg de eindverantwoordelijkheid als hr-manager bij Eni/Eneco. Qua groei neem ik bij Aldi een stevige stap.”

Decentralisatie
Aldi wil zijn marktleiderschap handhaven. Voor hr betekent dat nationaal een uniform en menselijk beleid neerpoten, binnen een sterk gedecentraliseerd systeem dat werkt vanuit distributiecentra. Het bedrijf wil dat doen door processen efficiënt en eenvoudig te houden, ook op vlak van personeelsbeleid. Hr wil dicht bij de medewerkers staan en werken op motivatie en engagement om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Aan die uitdaging werkt een jong en groeiend team, weet Dimitri Bataillie. “Toen ik startte, werd alles nog decentraal beheerd. Samen met mijn ploeg gaan we richting centralisatie en klantgerichtheid. Het team wil op de verschillende hr-domeinen toegevoegde waarde brengen voor het kloppende hart van Aldi, onze winkels.”

Starten in coronatijdperk
Dimitri Bataillie kreeg meer dan drie maand om zich in te werken. De onboarding verliep - ondanks de coronacrisis – rimpelloos en veilig. “Aldi steekt veel energie in het inwerken van medewerkers. Dat was ook voor mij zo. Het kostte heel wat handgel en mondmaskers, maar ik kon iedereen persoonlijk leren kennen. Mij inwerken zou vanop afstand nooit zo vlot verlopen zijn. Ondertussen heb ik met mijn team het verhaal van de vernieuwde hr-strategie neergepend in een tienjarenplan.” Bataillie begon met enkele quick wins op vlak van rekrutering en opleiding, zodat de werknemers meteen de impact van het nieuwe hr aan den lijve ondervinden: “Het wordt even wennen voor de collega’s, die niet gewoon zijn centraal ontwikkelde processen te volgen. Tastbare meerwaarde brengen, is cruciaal om ons draagvlak te vergroten.”

Toekomst
Aldi speelt in een nerveuze markt, waar nieuwe spelers zich melden. Dat zet de markt onder druk en leidt tot het nemen van keuzes, weet de managing director hr. “We moeten de bedreigingen voorblijven. Daarom moeten we met hr een cultuur creëren die elke werknemer maximaal engageert om onze klant eenvoudige keuzes aan te bieden. We zijn gekend om onze efficiëntie en grondigheid, maar we moeten de balans met het softe en het mensgerichte blijven zoeken. Discounter zijn, blijft wel de strategie. Hr wil als echte businesspartner de collega’s daarin versterken.”