Privacyverklaring

De carrièresprong van Jeroen Peetroons naar het onderwijs

19 september 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Jeroen Peetroons

Na zes jaar in een managementfunctie in de privésector, startte Jeroen Peetroons in juni als directeur personeelsbeleid en professionalisering in het Heilig-Hartcollege in Halle. “Een niet te weigeren carrièresprong”, noemt hij het. Zijn verhaal over zingeving, balans én aanpak van het lerarentekort.

Toegegeven, Jeroen Peetroons kent het onderwijsveld. Tot 2018 werkte hij als leerkracht en leerlingencoördinator. Tot hij zwichtte voor een aanbod uit de bedrijfswereld om in sales en later in een managementfunctie te werken. Dat deed hij bijna zes jaar. Maar dit voorjaar vernam hij het aantrekkelijke nieuws dat de school een nieuwe functie in het leven riep als directeur personeelsbeleid en professionalisering. “Iets voor hem?”

Jeroen Peetroons doorstond de selectiestadia. Hij kon zijn ervaring als leerkracht, coördinator en manager combineren, op wandelafstand van zijn woonplaats. En de job beantwoordt aan de zoektocht naar zingeving. “In het bedrijfsleven verruimde ik mijn blik en scherpte ik mijn managementvaardigheden aan. Ik volgde ook een langlopende opleiding HRM. Tegelijk zijn er de uitdagingen in het onderwijs op het vlak van uitvallende leerkrachten, lerarentekort, stokkende instroom van goede kandidaten en het personeelsverloop. Met mijn profiel kan ik meewerken aan oplossingen en structurele verbeteringen.”

Nieuwe functie directeur personeelsbeleid

Opmerkelijk: het betreft een volledige nieuwe functie die voorheen afwezig was in de organisatiestructuur van de school. De opzet ervan past in de professionalisering van het onderwijs. Er werken 260 leerkrachten in het Heilig-Hartcollege. Het directieteam bestaat uit twee pedagogisch directeuren, een directeur communicatie en kwaliteitszorg én de nieuwe directeur personeelsbeleid. Zij rapporteren aan de algemene directeur van de scholengroep. “Je kan spreken van gedeeld leiderschap”, erkent Jeroen. De school stapte bewust af van het traditionele concept met drie graaddirecteuren, om het silodenken in graden te overstijgen.

Mensen zoals ze echt zijn

Jeroen Peetroons dient zijn manier van werken na zes jaar in een commerciële omgeving aan te passen. “In de privésector heb je als hr-manager een scala aan arbeidsgerelateerde taken te beheren, bijvoorbeeld verloning en extralegale voordelen. Dat is in mijn rol onbestaande. Ik speel in op andere aspecten die dieper mensgerelateerd zijn. Je werkt met mensen zoals ze puur zijn, zonder de functietitel en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Want leerkrachten kiezen voor het onderwijs vanuit een motivatie om betekenisvol te zijn. De materiële en financiële discussies blijven achterwege. Ik pols veel meer hoe een leerkracht zich echt voelt.”

Rekruteren van leerkrachten

Dit schooljaar startten maar liefst 29 nieuwe leerkrachten. Dat is meer dan 10 procent van het lerarenkorps. Dankzij een proactieve aanpak, vier maanden voor de start van het schooljaar, vulde Jeroen Peetroons de vacatures in. “Door vroeg te beginnen, zorgen we in een pril stadium voor verbinding.” Hij rekent voor de rekrutering op de website van VDAB, maar ook op de communicatie via sociale media, Smartschool en de leerkrachten die in hun netwerk als ambassadeur fungeren.

De helft van de nieuwkomers zijn zogenaamde zij-instromers, waarvan de meerderheid zonder pedagogisch diploma. Dat maakt de instroom divers. De mentoren en “aanvangsbegeleiders” onthalen de nieuwkomers. “Het is een uitdaging om met iedereen functioneringsgesprekken te voeren. De prioriteit ligt nu op de starters maar ik zoek naar een werkwijze om de gesprekken met iedereen te hebben. De grootstedelijke context die Halle bereikt, maakt dat nog meer noodzakelijk.”

Zingeving

De prioriteit op korte termijn in zijn rol als personeelsdirecteur ligt op de invulling van vacatures en de retentie van leerkrachten. “Op lange termijn wil ik een opendeurenklimaat creëren. Het is de bedoeling om de uitwisseling tussen leerkrachten te stimuleren om bijvoorbeeld met de veranderende contexten om te gaan. Ik wil verder professionaliseren en structuren, maar een tanker keer je niet in één vloeiende beweging.

In zijn nieuwe functie vindt Jeroen Peetroons de zingeving terug om iets te betekenen voor een persoon die het onderwijs voorbereidt op de samenleving. Terwijl in het bedrijfsleven hij vooral op financieel en economisch vlak iets kon betekenen voor de klant. Hij liet een pakket aan extralegale voordelen achter. “Dat zijn individuele keuzes. Ik ervaar een goede balans tussen werk en privé. In het onderwijs heb je veel werk en er is zeker druk, maar je beschikt over autonomie om het zelf te plannen en organiseren.”

Carrièresprong overwegen?

Heeft Jeroen Peetroons advies aan hr-professionals die overwegen om over te stappen naar het onderwijs? “Win vooral voldoende en kwalitatieve informatie in zodat je vermijdt om de stap overhaast te doen. Een carrièresprong mag geen bevlieging zijn. Nadat je die informatieronde achter de rug hebt: gewoon doen! Je hebt weinig te verliezen en het zou jammer zijn dat je achteraf betreurt de stap niet te hebben durven gezet. Starten kan overigens ook in een deeltijdse rol, zodat je kan proeven van het onderwijs in combinatie met andere verantwoordelijkheden.”

Jeroen Peetroons spreekt de hoop uit dat de volgende onderwijsbeleidsmakers verder gaan dan kleine acties zoals fietsleasing om de job van leerkracht aantrekkelijker te maken. “We moeten de waarde van de leerkracht opnieuw op het niveau plaatsen waar die ooit is geweest.”