Privacyverklaring

Generatie Z aan zet!

10 juli 2024
Tekst
Partner Content
Beeld
Florence Loumaye

Authenticiteit versterkt jouw geloofwaardigheid. Dat leerden we uit ons gesprek met Florence Loumaye, een van de oprichters van STUDENT. Een platform dat de kloof tussen studenten en werkgevers wil dichten.

De missie van STUDENT Hoe zou je die in enkele zinnen vatten?
Tien jaar geleden besloten Matthieu Verstraete, Ben Vanparys en ikzelf onze krachten te bundelen en STUDENT op te richten. Wij wilden een antwoord bieden op de veelvuldige vraag naar jong talent in de arbeidsmarkt. Vandaag is onze start-up uitgegroeid tot een gevestigde waarde. Zowel bij studenten als bij werkgevers. Ben je op zoek naar een studentenjob, stageplaats of eerste werkervaring als student of young professional? Of wil je als werkgever jong talent spotten? Welkom bij STUDENT. Bij ons ben je aan het juiste adres.

Wat is de grootste meerwaarde die STUDENT te bieden heeft?
We stellen vast dat er een grote kloof is tussen de werkgevers en Generatie Z. Dit zijn de jongeren die 1997 en 2012 geboren zijn. Ze worden ook de Zoomers of digital natives genoemd. Ze groeiden op met de gsm en tablet in de hand en communiceren op een heel andere manier dan de meeste rekruteerders.

STUDENT wil die twee verschillende werelden dichter bij elkaar brengen. We want to bridge the gap. Dat doen we onder meer door verhalen die jongeren aanspreken te delen via de mediakanalen die zij raadplegen. Ons digital marketing team helpt werkgevers met het creëren van content die jongeren weet te boeien. Verder investeren we tijd en energie in out-of-home communicatie. Zo trekken we bijvoorbeeld naar campussen om ons platform bij jongeren bekend te maken. Wij zijn daar waar jongeren zijn.

Onze database is onze sterkte. Vandaag beschikken wij over de grootste jongerendatabase in België. Ze telt maar liefst 500.000 jongeren. Elke dag komen er nog eens 300 nieuwe inschrijvingen bij. Een ander sterk punt is de kwaliteit van onze database. De gegevens over de jongeren zijn namelijk zeer specifiek en gedetailleerd. Dat maakt dat wij zowel onze rekruterings- als sensibiliseringscampagnes op een zeer gerichte manier kunnen voeren.

Hoe komt het dat Zoomers zo gevoelig zijn voor authenticiteit?
De video’s die zij op social media zien, zijn vaak uit het leven gegrepen. Het zijn allesbehalve gekunstelde filmpjes. Ze vallen op door hun humor, oprechte emotie, to-the-point info en realistische kijk op de dingen. Zeg maar, de TikTok-stijl. TikTok zit trouwens bij de top van social media die jongeren gebruiken. Samen met Instagram, YouTube, Snapchat en Messenger.

Aan dat soort authentieke communicatie hechten jongeren meer geloof dan aan plechtige communicatie van officiële instellingen. Dat komt voor een groot deel doordat hun vertrouwen in het establishment al een paar keren grondig door elkaar geschud werd. Denk maar aan de Covid-crisis, de MeToo- en Black Live Matters beweging, de vele datalekken, … Ze willen iets zuivers, iets puurs. Iets waarin ze kunnen geloven.

Zijn er nog andere zaken waarvoor GEN Z gevoelig is?
Naast authenticiteit en transparantie, houden ze ook van flexibiliteit. Een flexibele houding in verband thuiswerken helpt hen met bereiken van een work-life balance. Verder vinden ze de why van hun job heel belangrijk. Ze willen met hun job impact creëren en willen weten tot wat hun inspanningen concreet bijdragen.

Wat drijft jou om met GEN Z te blijven werken?
It keeps you young. (lacht) De manier waarop en de kanalen waarmee jongeren communiceren, zijn in voortdurende evolutie. Ik vind het spannend om mee te zijn met
de laatste trends. Daarnaast krijg ik veel voldoening van de sociale impact die wij voor sommige jongeren kunnen creëren door hun de weg naar de arbeidsmarkt te tonen.

Zo hebben we bijvoorbeeld een campagne gevoerd voor GO! onderwijs om de job van leerkracht lager en middelbaar onderwijs in de kijker te zetten. Als we zo enkele jongeren kunnen inspireren, dringen we de tekorten verder terug en hebben we iets betekenisvols gedaan. Voor de jongeren, voor ons onderwijs en voor de samenleving.

Wat is het belangrijkste inzicht dat jij zelf de voorbije tien jaar hebt opgedaan?
Je kunt er niet naast dat onze wereld aan een razendsnel tempo evolueert. Je bent maar beter mee. Bij STUDENT hebben we het grote voordeel dat we aan de knoppen zitten en snel kunnen schakelen. Om zo de gap tussen de jongere generatie en werkgevers te dichten.
Want, vergis je niet, het is niet omdat jongeren andere prioriteiten hebben, ze niet het beste van zichzelf in een job willen geven.

Daarom, be conversational. Luister naar elkaar. En je zal merken dat er tussen de jongere en oudere generatie veel meer raakvlakken zijn dan je denkt. Het is een hoopvol gegeven. Laten we er verder op bouwen. Het gaat ons helpen om het hoge aantal oudere mensen dat binnenkort de arbeidsmarkt verlaat, te vervangen door jong talent dat de arbeidsmarkt betreedt en een nieuw elan zal geven.