In de categorie ‘verder durven denken’ gaat onze prijs deze week naar Publicis Groupe Belgium. Het communicatiebureau moedigt zijn werknemers aan om tijdens de werkuren betaalde rustmomenten op te nemen.
Co-ceo Eva Devos beseft dat haar sector het imago niet meeheeft. Ze leidt een ambitieuze groeier in een prestatiegerichte sector, gekend voor zijn overuren. “Vroeger was het motto ‘work hard, play hard’, maar vandaag dreigt dat in de sector te veel alleen maar ‘work hard’ te worden.”
Bevlogen mensen moet je al eens afremmen, zelfs tijdens de werkuren. Slecht geslapen door zieke kinderen? Ga gerust naar een stille plaats en leg je hoofd even neer. Maar Eva ziet dat medewerkers aarzelen. “Ook ik moest aan dat idee wennen.” Vandaar de campagne ‘Right to Rest’ “om duidelijk te maken dat ze wel degelijk het recht hadden op pauzes.” Om effectief gedragsverandering te realiseren, kunnen medewerkers op hun timesheet de rustpauzes plannen en ingeven. Kwestie van het stigma te doorbreken.
Al helpt het ook om een passie te hebben buiten het werk, zoals het zwemmen van Britta Van Renterghem (chief talent officer VMA): “We werken keihard. Dan loont het om naar buiten te gaan, te bewegen, afstand te nemen en te relativeren.”
.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.