Privacyverklaring

Bedrijfswagens worden schoner maar duurder

27 juni 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Karolien van Herpe

Exact een jaar geleden gingen de strengere regels rond de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens in. Die maatregel heeft zijn effect niet gemist.

Op een jaar tijd is de gemiddelde CO2-uitstoot van leasewagens met bijna 20 procent gedaald. In vergelijking met tien jaar geleden is de gemiddelde CO2-uitstoot zelfs met 40 procent afgenomen. De elektrificatie komt met een prijskaartje: de gemiddelde catalogusprijs voor een leasewagen is het voorbije jaar met 11 procent gestegen. Dat blijkt uit een analyse van hr-expert Acerta Consult op basis van de gegevens van meer dan 270.000 werknemers in ons land. ​

Strenge regels

Exact een jaar geleden ging de belangrijkste fase in van de nieuwe regels rond de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens. De fiscale aftrekbaarheid voor wagens op fossiele brandstoffen, aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, daalt nu progressief en verdwijnt definitief in 2028. Enkel elektrische bedrijfswagens zijn nog 100 procent fiscaal aftrekbaar tot 2026.

De strengere regels hebben effect, toont de nieuwe studie van de mobiliteitsexperten bij Acerta. Het afgelopen jaar is de gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens gedaald van 98,75 g/km naar 80,57 g/km, oftewel een afname van 18,4 procent. De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens ligt daarmee vandaag bijna 40 procent lager dan tien jaar geleden. Het merendeel van die winst zit natuurlijk bij de opmars van hybride en elektrische wagens. De gemiddelde CO2-uitstoot daarvan is nu 22,41 g/km. Bij de bedrijfswagen op fossiele brandstof is dat gemiddeld 117,15 g/km.

Cataloguswaarde bedrijfswagens 44 procent hoger

De vergroening van het bedrijfswagenpark komt weliswaar met een prijskaartje voor de werkgevers. Tot 2023 steeg de gemiddelde cataloguswaarde van bedrijfswagens met zo'n twee à drie procent per ​ jaar, maar in 2023 - de invoering van de nieuwe fiscale regels - ging die ineens met een sprong omhoog (+5,7 procent). En ook het afgelopen jaar nam de gemiddelde aanschafprijs van een bedrijfswagen verder in snel tempo toe. Per saldo is de gemiddelde bedrijfswagen intussen 44,4 procent duurder geworden in aanschaf, in vergelijking met 2013. Deze berekening houdt enkel rekening met de cataloguswaarde van de auto en niet met andere kostenposten die onderdeel uitmaken van de total cost of ownership (TCO), zoals CO2-bijdragen en fiscale aftrekbaarheid.

Voordeel van alle aard

Karolien van Herpe, experte mobiliteit van Acerta Consult: “Elektrische wagens zijn duurder in aanschaf, maar de gemiddelde cataloguswaarde zegt zeker niet alles. Voor het hele kostenplaatje moet de TCO in rekening worden gebracht, en dat nuanceert de factuur een stuk. Vergroenen door te elektrificeren zou natuurlijk niet werken als er niets tegenover de duurdere elektrische wagen zou staan. Die laatste is 100 procent fiscaal aftrekbaar, terwijl een wagen op fossiele brandstof fiscaal zwaarder en met de tijd extra belast wordt. Ook de installatie van laadpalen bijvoorbeeld is volledig aftrekbaar. Daarnaast betalen werknemers ook meer Voordeel van Alle Aard (VAA) op hun fossiele bedrijfswagen omdat de CO2-uitstoot van die wagens een stuk hoger ligt. Dus, hoe lager de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen waarover een werknemer mag beschikken, hoe lager zijn/haar voordeel van alle aard.”