Privacyverklaring

“Games als Fortnite bieden zeer relevante mogelijkheden in het kader van werk”

2 februari 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Stas Knop - pexels

Gamen versterkt bepaalde vaardigheden, ook professionele. ‘Fortnite’, ‘Warzone’ en ‘League of legends’ zijn de beste games op dat vlak.

Dat concludeert Randstad. De hr-dienstverlener zocht naar verbanden bij 3.763 respondenten, tussen enerzijds het spelen van games en anderzijds het ontwikkelen van skills.

Overdraagbare vaardigheden

De participanten kregen vragen over hun ervaring met de gekozen game en konden uit een lijst van twaalf overdraagbare vaardigheden aangeven welke zij denken te ontwikkelen door de gekozen game te spelen. Voor iedere gekozen skill volgde een diagnostische test op basis van de ervaring van het spelen van een specifieke game, om zo het skillniveau te bepalen.

Maar liefst negen van de twaalf skills worden ontwikkeld door tenminste één (of meerdere) van de acht mogelijke games te spelen:

  • leiderschap,
  • teamwork,
  • communicatie,
  • kritisch denken,
  • visuele waarneming,
  • multitasking,
  • doorzettingsvermogen,
  • besluitvaardigheid en
  • zelfmotivatie.

Voor drie skills vonden onderzoekers er voorlopig geen bewijs voor dat ze werden ontwikkeld:

  • probleemoplossing,
  • conflictmanagement en
  • timemanagement.

Verder onderzoek moet hier duidelijkheid in brengen. Op basis van de theorie wordt de kans groot geacht dat hier alsnog bewijs voor gevonden wordt.

Het vaakst: zelfmotivatie en teamwork

Verder bleek dat zelfmotivatie (5), teamwork (4) en kritisch denken (3) de skills zijn die bij de meeste games ontwikkeld worden. De sterkste verbanden worden onder andere gevonden tussen

  • zelfmotivatie en Public Grounds Unknown Ground,
  • leiderschap en League of Legends en
  • kritisch denken en Warzone.

Fortnite

De game waarmee het meest aantal skills ontwikkeld worden is Fortnite met maar liefst zes skills (communicatie, kritisch denken, visuele waarneming, zelfmotivatie, doorzettingsvermogen en teamwork). Anderzijds komt Fortnite maar één keer naar voor met het sterkste verband tussen de game en de skill (met name bij visuele waarneming). League of Legends daarentegen scoort drie maal het sterkste verband (voor leiderschap, multitasking en doorzettingsvermogen).

Games waarbij een duidelijk doel ontbreekt waar naartoe gewerkt kan worden, lijken minder effectief voor de ontwikkeling van skills. Denk bijvoorbeeld aan ‘sandbox’ games zoals Minecraft. Hoewel de game heldere doelen heeft, ging het bij Zelda (besluitvaardigheid) zelfs om een negatief effect. Een mogelijke verklaring is dat de moeilijkheidsgraad bij Zelda zodanig snel stijgt dat mensen niet verder komen door het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden, maar door wanhopig te blijven proberen tot ze bijna toevallig een stap verder komen. Iets wat Japanse games vaker kenmerkt.

In totaal werden acht games geanalyseerd:

  • Minecraft,
  • League of Legends,
  • Apex Legends,
  • Public Grounds Unknown Ground (PUBG),
  • Call of Duty: Warzone,
  • FIFA,
  • Fortnite: Battle Royale en
  • The Legend of Zelda: Breath of The Wild/Links Awakening/Skyward Sword.

“Op basis van dit onderzoek lijken games zoals Fortnite, Warzone en League of Legends zeer relevante mogelijkheden te bieden in het kader van werk. Het zijn zeer populaire games, gekenmerkt door een grote en levendige community (Steam, Youtube, Twitch). Deze games leiden tot de breedste ontwikkeling van skills in vergelijking met de andere games die onderzocht zijn”, klinkt het bij Wim Van der Linden, external communication advisor bij Randstad.