Privacyverklaring

”Het gaat om meer dan schieten”

2 februari 2023
Tekst
Matthias Vanheerentals
Beeld
David Verbruggen

David Verbruggen van de sectorfederatie BelgianGames is niet verbaasd over een studie van Randstad. Die legt een duidelijk verband tussen gamen en de verwerving van vaardigheden die ook nuttig zijn voor de werkcontext. De ceo ziet veel potentieel voor bepaalde games als training.

David Verbruggen wijst erop dat videogames al langer gebruikt worden om mensen te trainen in bepaalde situaties. “Dergelijke ‘serious games’ of ‘applied games’ zijn op maat gemaakt voor een bepaald doel. Ze bieden een spelervaring. Die games kan iedereen downloaden en spelen. Ik denk dat die vooral interessant zijn om softskills te ontwikkelen, of om bepaalde jobkandidaten te kunnen inschatten en testen. Het Vlaamse bedrijf Play It uit Kortrijk doet niets anders dan games ontwikkelen om werknemers te trainen.”

Zo werden al uiteenlopende games gemaakt, bijvoorbeeld om mensen te leren rijden met een vorklift, of verplegers leren reageren op agressie van patiënten.

Stigma’s

Volgens Verbruggen wordt er traditioneel – en zeker in de corporate wereld - wat neergekeken op de games die onder meer in het Randstad onderzoek vermeld staan. “Vaak wordt er gezegd dat de spellen maar voor kinderen van 14 jaar zijn. Zo wordt onterecht gezegd dat de spellen gewelddadig, puur entertainment, van een laag allooi en asociaal zijn. Dat is totaal niet het geval. Het is net heel sociaal om met je vrienden online te gamen. We moeten als sector tegen veel stigma’s opboksen.”

De spelers kunnen veel van games leren, vindt David Verbruggen. “In het spel Fortnite, dat ook in het Randstad-onderzoek vermeld is, word je bijvoorbeeld geconfronteerd met een situatie waar je de tegenstander moet neerhalen, maar er komt meer bij kijken dan schieten. Wat velen niet weten, is dat je constructies kunt bouwen waarin de speler zich kan verschuilen. Terwijl ze hun tegenstanders uitschakelen, communiceren spelers met teamleden. Het onderzoek van Randstad zal de perceptie van videogames zeker ten goede komen.”

Soft skills

David Verbruggen is ervan overtuigd dat dergelijke games de soft skills van mensen ten goede komt. “Deze videogames zorgen voor stresserende situaties. Je moet continu strategieën uitwerken om te overleven. Je hebt al je soft skills altijd nodig en moet die steeds verder ontwikkelen, naarmate je in moeilijkere situaties terechtkomt, zoals een ‘warzone.’ Veel situaties zie je ook niet aankomen. Dit type van videogames wordt altijd in teams gespeeld met spelers van over de hele wereld. Je bent altijd in contact met mensen, zowel in als naast het spel. In de chat kun je strategieën met elkaar uitwisselen, terwijl je in realtime aan het spelen bent. Dat is ook goed voor talenkennis en taalgebruik.”

BelgianGames

De sectorfederatie BelgianGames vertegenwoordigt de Belgische gamefabrikanten en alle internationale gamebedrijven die actief zijn in België. In België zijn er 112 gamebedrijven actief, zo blijkt uit cijfers van de sectorfederatie in 2021.