KidsCoWork: een creatieve oplossing voor werkende ouders tijdens schoolvakanties

Kinderen genieten van schoolvakanties, maar voor werkende ouders kan dit stressvol zijn. KidsCoWork, opgericht door Kim Noppe, biedt een oplossing door kinderopvang te combineren met een introductie tot het bedrijfsleven van de ouders. Dit innovatieve concept versterkt de band tussen werknemers en werkgevers en draagt bij aan een gezinsvriendelijke bedrijfscultuur. Ontdek hoe KidsCoWork werkgeluk en employer branding verbetert.
Schoolvakanties, voor kinderen is het vaak een periode waar ze al weken naar uitkijken, voor werkende ouders neemt de stress om opvang te voorzien tijdens deze periodes vaak de overhand. Die stress merkte Kim Noppe op tijdens haar carrière in een creatief kinderatelier waar ze vakantieprogramma’s voor kinderen organiseerde. Geïnspireerd door deze ontmoetingen met werkende ouders, besloot ze om KidsCoWork op te richten, een initiatief dat opvang voorziet voor kinderen van werkende ouders en ze tegelijkertijd introduceert aan het bedrijfsleven van hun ouders.
“KidsCoWork ontstond eigenlijk heel spontaan”, vertelt Kim. “In mijn job ervaarde ik meermaals wat een ontzettende stress het is voor ouders om opvang te kunnen voorzien voor hun kinderen tijdens schoolvakanties. Mede door deze ervaring ontstond het idee om kinderen mee te nemen naar het bedrijf waar hun ouders werken. Deze aanpak biedt namelijk voordelen en kansen voor alle partijen. Het ontlast de ouders, want zij kunnen hun kinderen gewoon naar het werk meenemen. Tegelijkertijd kunnen werkgevers zich op deze manier meer openstellen naar hun werknemers en kunnen kinderen betrokken worden in het werkende leven, wat hen later helpt om keuzes te maken.”
Meer dan opvang
“Alles wordt op maat van het bedrijf afgesteld: van de animatie voor de kinderen tot de periode waarin KidsCoWork aanwezig zal zijn. Creativiteit is dan ook erg belangrijk. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het gebruiken van springkastelen, foodtrucks en animatie en worden de opdrachten die de kinderen krijgen afgestemd op het bedrijf. We willen echt een ervaring creëren voor werknemers en kinderen die blijft hangen. Want de kinderen, die ontdekken en beleven op deze manier het idee en de cultuur van het bedrijf van hun ouders. Wat ook mooi is, is dat ons project meteen een verbindende factor is met je team. Aan het einde van de periode tonen de kinderen wat ze allemaal ontdekt en gezien hebben. Zo kunnen ook medewerkers zonder kinderen met een hapje en een drankje van het project meegenieten.”
Employer branding en werkgeluk versterken
Het project van Kim wordt door veel werknemers met open armen ontvangen. “Al merk ik dat werkgevers soms wel wat terughoudender zijn”, gaat ze verder. “Werkgevers vrezen soms dat het een afleiding zou zijn voor het werk. Maar dat is het net niet. De kinderen lopen natuurlijk niet rond op bureaus. Het is net door die connectie met en de nabijheid van hun kinderen dat werknemers zich beter kunnen focussen. Of ze denken dat zo een aanbod veel ruimte vereist. Maar eigenlijk is het net verrassend eenvoudig. We starten al vanaf tien kinderen waardoor een refter, vergaderzaal of zelfs een leeg bureau perfect volstaat. Kinderen hebben dan ook niet veel nodig, een beetje creativiteit doet vaak wonderen. ”
Kim: “Werknemers zijn erg dankbaar voor ons project. Doordat ze ontzorgd worden van de opvang voor hun kinderen voelen ze zich meer gezien. Ik merk dan ook dat de generatie die nu jonge kinderen heeft vaker kiest voor menselijkheid en gaan werken voor werkgevers die bezig zijn met het creëren van een aangename bedrijfscultuur. Door hier als bedrijf meer aandacht aan te besteden, kan je nieuw talent aantrekken en behouden. KidsCoWork kan daardoor ook bijdragen aan employer branding van bedrijven, om zich op die manier te tonen als een gezinsvriendelijk bedrijf.”
Volgens Kim kunnen hr professionals dan ook hun steentje bijdragen aan het werkgeluk van werknemers. “Werkgeluk, dat gaat in mijn ogen verder dan wat je op kantoor doet. Ook wat er thuis speelt heeft effect op je werkleven. Ik denk dat hr hier meer oog voor begint te krijgen en dat ze dit meer meenemen in concrete actieplannen. Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering: denk bijvoorbeeld aan flexibele werkuren of projecten zoals KidsCoWork.”
In de toekomst wil Kim er voor zorgen dat KidsCoWork zo veel mogelijk werkende ouders uit de nood kan helpen tijdens schoolvakanties. “We proberen de schoolvakanties in te plannen zodat zo veel mogelijk bedrijven op onze diensten kunnen rekenen. Zo hopen we verder te groeien en KidsCoWork te doen uitgroeien tot een echt begrip in hr en de bedrijfswereld dat gelijk staat met gezinsvriendelijk werkgeverschap, een soort keurmerk voor bedrijven die zich hiervoor engageren”, besluit ze.
25K
Volg ons op Linkedin en sluit je gratis aan bij de grootste HR-community van België.






