Heel wat bedrijven zijn vandaag bezig met hun klanten centraal te zetten. Om die customer experience (CX) naar een hoger niveau te tillen, is een even grote focus op employee experience (EX) nodig. Een van de belangrijke aspecten daarvan is het maximaal gebruiksgemak van hr-tools en processen. Daarvoor is er in heel wat bedrijven en organisaties een digitaal transformatieplan nodig. De vraag van één miljoen is: heb jij als hr-verantwoordelijke een gestructureerde aanpak klaarliggen?
Juan Staes (foto links, nvdr.), partner en domain lead Human Capital bij delaware, merkt in de praktijk dat hr zich voor zijn digitalisatie vaak laat leiden. Het gebeurt door stimulansen vanuit het sociaal secretariaat, door impulsen uit crisissen zoals Covid of door prikkels van de talrijke start- en scale-ups uit de hr-tech sector. Operations, sales en finance hebben vaak wel een digitaliseringsplan meent Juan. Zij zitten dicht bij de corebusiness van het bedrijf, een innovatie leidt rechtstreeks tot een stijgende productie, meer sales of een verbetering in de financiële cijfers.
Wat als hr het heft in eigen handen neemt en samen met de andere ondersteunende departementen zoals IT, communicatie en marketing op een gestructureerde manier kijkt naar de digitale tools en processen die de medewerkers ondersteunen? Efficiënte people operations vormen namelijk de basis van de employee experience.
Juan: “delaware ondersteunt bedrijven op een specifieke manier. Met onze aanpak en methodologie brengen we alle partijen samen die werken rond het bedienen van de medewerkers. Door deze holistische aanpak gaan we eerst end-to-end meten hoe de medewerkers de samenwerking met de collega’s en de organisatie ervaren. Zo brengen we de employee experience gaps, de hiaten in de processen en tools, in kaart. Dat resulteert in een duidelijk beeld waar we efficiëntie en winsten kunnen realiseren.
Vanuit die analyse maken we een middellange termijn plan op dat vertrekt vanuit een gemeenschappelijke visie en afgestemd is tussen de verschillende ondersteunende afdelingen. Het is een plan waarmee je naar de directie kan, waar een duidelijk budget en een ROI tegenover staat. Via deze aanpak inventariseren we de zichtbare en onzichtbare kosten van een verkeerde of een ontbrekende digitaliseringsaanpak voor hr. We streven naar een terugbetaalperiode van minder dan 12 maanden, plus recurrente besparingen. De business case is in bijna alle gevallen zeer overtuigend.”
Het onderzoek gebeurt op twee niveaus. Juan: “We voeren een eerste survey uit bij de ondersteunende diensten zelf. Daarbij bevragen we in welke mate zij denken dat de hr-gerelateerde processen goed verlopen en de tools efficiënt worden gebruikt. Het gaat om processen zoals up-to-date blijven, communicatie, samenwerking, introductie in nieuwe job, competenties ontwikkelen, tot nieuwe medewerkers aantrekken en interacties met ex-collega’s. Dan bevragen we ook de medewerkers zelf, vaak doen we dat op basis van segmenten zoals leidinggevenden, medewerkers zonder computer, knowledge workers, …
Na dit onderzoek kunnen we objectief vaststellen en visualiseren hoe de supporting departments zichzelf percipiëren en wat de medewerkers ervan vinden. De pijnpunten worden door de analyse zeer zichtbaar.
Juan: “Uit onze analyses bij klanten merken we dat de oorzaken van deze gaps vooral bij deze vier redenen liggen:
Op basis van deze inzichten kan het bedrijf zijn prioriteiten gaan bepalen, vertelt Juan, zowel op proces als op infrastructuur niveau. “We maken samen een gestructureerde roadmap op en clusteren in programma’s rond bijvoorbeeld het connecteren van medewerkers, knowledge & learning en hr-services. Dat plan wordt dan verder in de organisatie besproken. Hr en een gestructureerd digitaal transformatieplan ter ondersteuning van efficiënte people operations? Het is dus zeker mogelijk,” besluit Juan.
Hoe zo een plan van aanpak er concreet kan uitzien, ontdek je in de whitepaper ‘How to build a future-proof Employee Experience Roadmap’ en die kan je hier downloaden.
Liever een webinar volgen over dit onderwerp? Dat kan ook op donderdag 25.03.2021 | 13u00 - 14u00: Employee eXperience: van concept naar uitvoerbare strategie
Hier kan je je (gratis) inschrijven.
Met HRmagazine XTRA kunnen organisaties hun standpunten, strategieën en oplossingen delen met de community van HRmagazine. De inhoud van HRmagazine XTRA valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van HRmagazine.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.