Een sterk HR-beleid begint met luisteren

4 mei 2022
Tekst
HRmagazine xtra
Een sterk HR-beleid begint met luisteren

Verleden zomer begon Tineke Vanden Meerschaut als HR Business Partner bij Colruyt Group.
Een weloverwogen stap in haar loopbaan. ‘Ik had al enkele jaren in verschillende HR-functies voor Harvey Nash, PZ Consulting en Hema gewerkt. Dat ik voor Colruyt Group koos, heeft veel te maken met de mensgedreven aanpak van ons bedrijf. En met de grote betrokkenheid van HR ten aanzien van de business.”

Colruyts strategische invulling van HR
Als HR Business Partner is Tineke verantwoordelijk voor de personeelszaken van een aantal entiteiten. “Ik sta in voor de personeelszaken van onze contact centers en onze afdeling Corporate Marketing. Dat maakt dat ik nauw betrokken ben bij het functioneren van die afdelingen. Vanuit HR denken wij mee met de business. Zowel wat het realiseren van
de kortetermijn- als langetermijndoelstellingen betreft. Die strategische benadering
spreekt me erg aan.

Een hecht partnerschap tussen HR en de business
Tineke geeft als voorbeeld dat ze als HR Business Partner voor de contactcenters er niet alleen op toeziet dat de personeelsadministratie correct verloopt, maar ook met de leidinggevende nadenkt hoe de afdeling nog beter zou kunnen functioneren. “Het is algemeen geweten
dat het moeilijk is om contact center medewerkers aan te trekken. Wij zien het als
onze verantwoordelijkheid om, samen met de afdelingschefs, na te denken over hoe we
de job van onze contactcenter medewerkers zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Samenwerken is op vele vlakken een actief werkwoord binnen Colruyt.”

De mens centraal
Het viel Tineke al van bij het begin op dat de term Human Resources bij Colruyt Group eigenlijk niet gebruikt wordt. “Wij refereren niet graag naar ons menselijk potentieel met de term ‘resources’. Intern spreken we dan ook niet over ‘HR’ maar over ‘Mens & Organisatie’.
Het zegt veel over het dna van Colruyt Group. De mens staat bij ons centraal. Logisch. Want,
gaat het goed met je mensen, dan gaat het goed met je organisatie. En omgekeerd.
Je kan de twee niet van elkaar loskoppelen. Precies daarom zetten we bij Colruyt Group
sterk in op talentontwikkeling en welzijn van onze mensen.”

HR in the field
Mensen die dagelijks in de frontlinie staan, ondersteunen. Dat Colruyt Group het als een prioriteit ziet, kon Tineke al tijdens haar eerste weken vaststellen. “Tijdens de coronaperiode zijn er momenten geweest dat medewerkers uit ons hoofdkantoor de handen uit de mouwen staken om in onze winkels te gaan helpen. Je stuurt er niet alleen een signaal mee uit dat we er zijn om elkaar te helpen. Je houdt zo ook voeling met onze core business. En dat zijn onze klanten die recht hebben op snelle en kwalitatieve service. Iedereen die bij Colruyt Group start, doet dan ook een winkelstage. Je merkt dat die klantgerichte en pragmatische benadering loont.”
Match met de waarden van Colruyt Group
Tineke onderstreept hoe belangrijk het voor haar is om zich te kunnen herkennen in de waarden van het bedrijf waarvoor ze werkt. “Ik sta achter de waarden die Colruyt Group hoog in het vaandel draagt. Zoals vertrouwen hebben in de mens. Die waarde passen we zowel op onze medewerkers als klanten toe. We hechten ook veel belang aan ondernemerschap en klantvriendelijkheid. En dan is er nog de maatschappelijke betrokkenheid van Colruyt Group.
Het wordt niet altijd aan de grote klok gehangen. Maar er zijn heel wat maatschappelijk relevante projecten die Colruyt Group ondersteunt
. Ik denk bijvoorbeeld aan de hulp die we verleden zomer aan de overstroomde gebieden boden. En de vele initiatieven waar Collibri Foundation zich mee voor engageert.”

Luisteren, luisteren en nog eens luisteren
Waarop Tineke de komende maanden en jaren als HR Business Partner het accent wil leggen?
Voor mij is luisteren de sleutel om m’n job goed te doen. Als HR Business Partner wil ik weten wat er bij onze mensen leeft. En dat vraagt meer dan oppervlakkig luisteren. Soms betekent het dat je extra tijd moet maken om aandachtig te luisteren naar wat iemand vertelt. Maar het loont de moeite. Want hoe nauwkeurig de polsslag die je meet, hoe gerichter de oplossingen zijn die je vanuit kunt aanbieden.”

Een balans van de eerste 100 dagen
Als Tineke terugblikt op haar eerste 100 dagen bij Colruyt Group, herinnert ze zich dat het voor haar geen evidente periode was. “Vier maanden na de geboorte van m’n zoontje
ben ik bij Colruyt Group gestart. Het was een hele verandering in m’n leven die ook nog eens
in de coronaperiode viel. Die eerste 100 dagen waren dan ook geen walk in the park.
Op een bepaald moment heb ik te kennen gegeven dat ik meer ondersteuning kon gebruiken. Daar is snel werk van gemaakt. Ook dat is eigen aan Colruyt Group: een sterke feedbackcultuur. Er wordt veel aandacht aan intervisiemomenten besteed. Ideaal om de knelpunten binnen jouw organisatie te detecteren voor ze echt problematisch worden
.”

Toekomstperspectief
Tineke is alvast tevreden dat ze verleden jaar de stap naar Colruyt Group zette. Ze ziet een bedrijf dat snel schakelt tijdens crisissen en verwachtingen ook in moeilijke tijden inlost.”Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Je kan het zonder meer toepassen op Colruyt Group. Dat ons verhaal geen lege doos is, geeft vertrouwen. Het doet me zeggen dat je binnen dit bedrijf ook in onzekere tijden op een stevige, gezonde basis voor je loopbaan kunt rekenen. Colruyt Group biedt trouwens interessante leertrajecten aan. Ze helpen je om als professional, maar ook als mens te groeien. Want krachtige individuen die samen een sterk team vormen, dat is de ambitie waar we voor gaan. Dat we daar vanuit HR concreet kunnen aan meewerken, vind ik een mooi toekomstperspectief.”

Ook benieuwd? Bekijk hier de vacatures bij Colruyt Group.